zadelpijn

Zadelpijn: hoe voorkom en behandel je het?

Je hebt er vast wel eens last van gehad: zadelpijn. Deze pijn, die geen fietser bespaard blijft, wordt veroorzaakt door het schuren van de huid tegen jouw fietsbroek of doordat je zenuwen en bloedvaten in de verdrukking komen. Wij geven jou een aantal tips om zadelpijn te voorkomen en te behandelen.

Hoe voorkom je zadelpijn?

Wanneer je op de fiets stapt, heb je natuurlijk geen zin in zadelpijn. Om deze vervelende pijn te voorkomen, kun je zelf een aantal voorzorgsmaatregelen treffen. Eén daarvan is misschien wel de belangrijkste van allemaal; zorg voor een goed zadel. Wanneer je gaat fietsen, is een goed zadel van groot belang. Zo biedt een hard zadel meer ondersteuning dan een zacht zadel en is hierdoor geschikter voor langere afstanden. Stem je zadel dus af op jouw fietsgedrag.

Naast een goede ondersteuning, is ook de breedte van jouw zadel erg belangrijk. De zadelbreedte bij mannen dient 6 tot 16 centimeter te zijn en bij vrouwen 9 tot 16 centimeter. Om erachter te komen welke breedte het beste bij jou past, kun jij je laten adviseren in een speciaalzaak.

Voordat jij je in allerlei fietskleding hijst, is het van belang dat jij je huid goed hydrateert. Smeer je huid daarom voordat je gaat fietsen in met een verzorgende bodylotion. Zorg er wel voor dat je dit ruim van tevoren doet. Wanneer je vlak voor het fietsen je huid insmeert, wordt de huid zacht en zweterig waardoor je eerder last krijgt van blaren.

Naast een goed zadel en het hydrateren van jouw huid is ook goede fietskleding erg belangrijk. Een goede fietsbroek heeft van binnen een vocht-opnemende voering. Daarbij is het ook belangrijk dat de broek geen naden bevat op de plaatsen waar de broek het zadel raakt. Naden kunnen zorgen voor schuurplekken en een geïrriteerde huid. En dat wil je natuurlijk niet!

Wanneer het tijd is om op je fiets te stappen, check dan eerst of je zadel op de juiste hoogte staat. Staat je zadel te hoog, dan draaien je heupen te veel mee waardoor je huid tegen je fietsbroek schuurt. Eenmaal op de fiets, kun je het beste af en toe even van positie wisselen. Zo voorkom je langdurige druk op dezelfde plek. Ga af en toe eens op de pedalen staan of verplaats je gewicht. Zo krijgt het weefsel de tijd om te herstellen.

Hoe behandel je zadelpijn?

Ben je net te laat met het lezen van deze tips en heb je te maken met flinke zadelpijn? Ook dan zijn er een aantal hulpmiddelen waardoor jij jouw fietstocht zonder al te veel problemen voortzet.

Door een beetje talkpoeder op de pijnlijke plek te strooien, schuurt de huid minder. Is de pijn al in een vergevorderd stadium, dan kun jij jouw huid ook insmeren met verdovende of antibacteriële lotion. Je wilt natuurlijk niet dat er ook nog infecties ontstaan wanneer de huid open is. Antibacteriële lotion is dan ook een goed middel om op zak te hebben tijdens het fietsen.

Om de druk te verminderen, kun je ook een handdoek of een kleine deken tussen je billen en het zadel stoppen. Het kan natuurlijk ook zijn dat je zadel te hoog staat. Controleer dus even of je zadel goed staat. Staat je zadel niet te hoog, maar neemt de pijn niet af? Zet je zadel dan nog wat lager om de druk te verminderen. Helpt dit niet? Trek dan andere, dikkere fietskleding aan met een goede vulling aan de binnenkant.

Met de juiste tips en tricks zorg jij ervoor dat je zadelpijn voorkomt en geniet jij zonder pijn van jouw fietsroute door prachtige landschappen.