Volg AWOL op de fiets in Azië

Wanneer wij op reis zijn publiceren wij wekelijks een bericht waarin u ziet wat wij zoal tegenkomen tijdens een controle / uitzetting, welke bijzondere ontmoetingen wij hebben en welke bezienswaardigheden echt de moeite waard zijn tijdens uw reis. Deze berichten worden ook gepost op onze Facebook pagina.

AWOL op de fiets door Maleisië 2017

Volg AWOL in Maleisië. Deel 1.

Terwijl Asian Way Of Life (AWOL) fietsers Bert en Henriëtte de controle door Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam afsluiten, zijn Asian Way Of Life fietsers Ton en Annelies begonnen aan hun reis door Maleisië.
In augustus en september zijn zij in Maleisië voor de controle en vernieuwing van de fietsreis van Penang naar Kota Bharu en aansluitend van Kota Bharu naar Singapore, ruim 1600 km.
“Heerlijk om met AWOL weer in Azië te zijn. En ditmaal met het doel om twee routes in Maleisië te controleren en waar mogelijk nog mooier te maken! De komende weken zullen wij verslag doen van onze belevenissen in Maleisië.”

Wanneer we op Penang geland zijn staat de chauffeur al klaar voor de transfer naar het uitstekende hotel in Georgetown, de hoofdstad van het eiland Penang in het noordwesten van Maleisië.
Het hotel ligt zodanig, dat we te voet de buurt kunnen verkennen. Er valt ongelooflijk veel te ontdekken en te beleven in het bruisende Georgetown. ’s Avonds rondscharrelen door Little India en verzeild raken in een processie met opzwepende muziek. Voor een habbekrats eten bij een van de vele eetstalletjes in China Town. Je kijkt je ogen uit in deze smeltkroes van culturen en religies.

Samen met de zeer gastvrije contactpersoon van AWOL maken we een fietstochtje langs de prachtige koloniale gebouwen, de op palen in het water gebouwde Chinese wijk en de mooi gedecoreerde Chinese tempels, waar hij boeiend over kan vertellen.
De volgende dag fietsen we het eiland rond en brengen o.a. een bezoek aan de Kek Lok Si Temple, de grootste boeddhistische tempel van Maleisië. Verderop na wat pittige klimmetjes bezoeken we de prachtige vlindertuin.
Hoe leuk we de stad ook vonden, het is tijd om erop uit te trekken, Maleisië in, het avontuur tegemoet.

Na een uitgebreid ontbijt gaan we op weg om de eerste etappe van ‘Coast to Coast’ van Penang naar Kota Bharu te controleren.
We zien er al naar uit om het Belum National Park te bezoeken met haar ruige rivieren en diepe valleien. En wie weet zien we hier de Rafflesia, één van de grootste bloemen ter wereld.

Wij zijn nu één week in Maleisië en hebben inmiddels al een viertal etappes verkend en heel wat verschillende landschappen en wegen gezien, vele ontmoetingen gehad met de uiterst vriendelijke Maleisiërs en de nodige kennis opgedaan over het land en haar bewoners.

Meer over de route in ons volgende verslag, tot dan!

 

Volg AWOL in Maleisië. Deel 2.

Op de ferry naar het vasteland treffen we vier gezellige Spaanse fietsers. Ze zijn al een poosje onderweg en vertellen dat ze soms met moeite een overnachtingsplek kunnen vinden en daarom hebben afgezien van bepaalde geplande routes. Ze bladeren verlekkerd door ons Fietsrouteboekje en ze zouden willen dat zoiets in het Spaans bestond. Het zijn voorlopig de eerste en misschien wel de laatste buitenlandse fietsers die we tegenkomen.

Na het bruisende Georgetown fietsen we een etappe over een wat drukkere weg afgewisseld met rustige landwegen. Er valt veel te zien van het dagelijkse leven wat zich voornamelijk buiten afspeelt. We fietsen langs rijstvelden, zien groepjes apen en een enkele ijsvogel op een elektriciteitsdraad. Aan het eind van deze eerste etappe vinden we een mooi nieuw hotel met groot zwembad.
We laten het vlakke land achter ons en fietsen de jungle in! We komen aan bij warmwaterbronnen waar we de nacht doorbrengen. Er is geen restaurant maar geen nood, een aardige stagiaire gaat op haar brommer eten voor ons ophalen.
Voor € 1,- per persoon smullen we van een heerlijke maaltijd en luisteren naar de interessante verhalen van de stagiaire over het leven van alledag.

We fietsen vervolgens over rustige wegen met mooi asfalt en af en toe een klim. Boven de heuvels wordt de lucht dreigend. Net op tijd bereiken we het dorp als er een tropisch bui losbarst. We schuilen onder een afdak bij een paar winkeltjes. Even later voegt een jonge wielrenner zich bij ons en hebben we alle tijd voor een gezellig gesprek.

Na een smakelijk lokaal ontbijt met o.a. nasi lemak, noedels of pannenkoeken en de bidons goed gevuld, kunnen wij wel weer wat kilometers maken. Flarden ochtendnevel hangen om de heuvels als wij op pad gaan. We fietsen een aantal etappes door het oerwoud over mooie wegen. We zijn niet ver van de Thaise grens.
Geregeld scharrelen er apen langs de route of hangen aan de elektriciteitsdraden. Er komen allerlei geluiden uit het oerwoud en dat maakt ons nieuwsgierig. Zijn het apen, vogels of misschien een groter dier? Er staat immers niet voor niets een bordje ‘Pas op voor olifanten’. Roofvogels cirkelen hoog in de lucht.

We doorkruisen een deel van het immens grote regenwoud van Belum-Temengor. Na een inspannende klim komt er als beloning een afdaling over mooi glad asfalt. We krijgen veel aanmoediging van de plaatselijke bevolking en medeweggebruikers en geregeld gaat er een duim omhoog. Er wordt rekening met ons gehouden en dat voelt goed. Het is een genot om langzaam door dit landschap te bewegen! En dan wacht er aan het eind van de etappe steeds weer een prettig hotel.

Halverwege deze route komen we aan in het Belum Rainforest Resort. Dit ligt op een van de vele eilanden in het Temengor Lake.
Voor het eerst in vier dagen zien we weer westerlingen. Het is een luxe oord en voor een keer best fijn om je hier aan over te geven. We verkennen de omgeving en kiezen voor een van de uitgezette wandeltochten. Je kunt ook boottochten maken met een gids.
De Rafflesia valt helaas niet te bewonderen. Het duurt negen maanden voor de knop zich volledig ontwikkeld heeft tot bloem. Vervolgens bloeit hij 5 dagen. En dan is het weer wachten op een nieuw exemplaar….. oefening in geduld.
Maar er is genoeg te zien; spelende apen, orchideeën, prachtige vlinders, woudreuzen met enorme boomwortels en lianen.

Na een dag relaxen verlangen we weer naar onze fiets, op naar het volgende avontuur. Als je van klimmen houdt kom je hier zeker aan je trekken. Er staat een pittige klim van 34 km op het programma. Voor wie dit teveel van het goede is kan een busje geregeld worden dat je naar het hoogste punt brengt.
Wij houden van klimmen en starten op tijd zodat we voor het heetst van de dag ‘boven’ zijn. En dan is er onderweg nog alle tijd om te stoppen en te genieten van het uitzicht en om foto’s te maken van de mooie wilde orchideeën.

Niet alleen vanwege de prachtige landschappen is het fijn om te fietsen in Maleisië. Ook de bevolking maakt het tot een waar genot! Elke ontmoeting met de mensen is meer dan aangenaam. Ze zijn zeer open, behulpzaam, vriendelijk en respectvol. De dames willen voortdurend al lachend op de foto met die blonde Nederlandse dame.

Na acht etappes komen we aan in Kota Bharu. Het einde van de ‘Coast to Coast’ route. Het is een grote stad in het noordoosten van Maleisië. En ook hier weer heeft AWOL voor een prachtige overnachtingsplek met een Nederlands tintje gezorgd.

In ons volgend verslag meer over de omgeving van Kota Bharu.

 

Volg AWOL in Maleisië. Deel 3.

Op de laatste etappe van ‘Coast to Coast’ naar Kota Bharu zien we een boer, die tot aan zijn enkels in de modder staat. Met een zwierige beweging zaait hij de rijstkorrels in het zaadbed. In de vochtige hitte zullen de zaden snel ontkiemen. Als de planten zo’n 40 cm hoog zijn worden ze voorzichtig uit de modder getrokken om vervolgens te worden herplant. Zeer zwaar werk dat veelal door vrouwen wordt uitgevoerd.

Zo’n 15 km vóór Kota Bharu bezoeken we ‘Wat Photivihan’, een mooi boeddhistisch tempelcomplex met de grootste slapende Boeddha van zuidoost Azië. Het is hier volledig uitgestorven, wij zijn de enige bezoekers. Wel scharrelen er opvallend veel honden rond. Een bijzonderheid in Maleisië, omdat we de afgelopen twee weken niet of nauwelijks honden hebben gezien. In islamitische landen worden deze viervoeters gezien als onrein.

Dan fietsen we over een enorme brug over de roodbruine Kelantan rivier Kota Bharu binnen. Het eindpunt van de route ‘Coast to Coast’. Even buiten Kota Bharu heeft AWOL voor een prima overnachtingsplek gezorgd. In een mooie grote tuin staan een aantal houten chalets en er is een zwembad, met uitkijk op de rivier.

Vanuit het resort in Kota Bharu kun je twee fietstochten maken. Naast ons al bestaande ‘kampongroute’ hebben we nog een leuke korte route uitgezet, die deels door de stad en deels door de omgeving gaat, een aanrader!

Kota Bharu is een levendige stad waar genoeg te beleven valt.
We bezoeken een Songket werkplaats, een weeftechniek waarbij zilverdraad wordt meegeweven in de stof. We passeren een werkplaats waar prachtige vliegers worden gemaakt. Het is leuk om door de stad te fietsen en even af te stappen bij een van de vele musea of de Pasar Besar, de grote overdekte markt in het centrum. Wij kwamen hier aan het einde van de middag. Het eten lag er al een hele dag en dat kwam de geur niet ten goede, maar….. het blijft leuk om hier rond te struinen.
We sluiten de dag af in ‘Little China’, de Chinese wijk waar hier en daar bier verkocht mag worden.

De controle en vernieuwing van de route ‘Coast to Coast’ is nu afgerond. Op enkele trajecten hebben we de route kunnen aanpassen en daardoor verbeteren. Ook hebben we onderweg veel overnachtingsadressen bezocht en mooie nieuwe hotels gevonden. Aan het eind van elke etappe wacht er nu een fijne plek wat het verblijf zeer aangenaam maakt.
We komen tot de conclusie dat ‘Coast to Coast’ een mooie route is geworden door dit intens groene land!

Wij gaan nu verder om de route ‘Maleisië van Kota Bharu naar Singapore’ te controleren. Maar voor we daar goed en wel aan begonnen zijn, wacht ons na 1 dag fietsen een heerlijk uitje. We gaan twee dagen naar Perhentian Island, een bounty eiland vlak voor de kust bij Kuala Besut! Beetje luieren, snorkelen en lekker in de schaduw met uitzicht op de Zuid Chinese zee onze gegevens verwerken en voorbereidingen treffen voor de volgende etappes.

Volgende week meer over onze tocht door het binnenland van Maleisië!

 

Volg AWOL in Maleisië. Deel 4.

Het snorkelen in de Zuid-Chinese Zee bij Perhentian eiland is een groot succes!
De zee is zo zout dat je zonder enige inspanning blijft drijven. Je ziet prachtig koraal, vissen in allerlei mooie kleuren (‘Nemovisjes’) en als sluitstuk zien we een grote zeeschildpad.

Vanaf zeeniveau fietsen we een aantal etappes door mooi licht heuvelachtig landschap met hier en daar een korte klim. Geregeld zien we de roodbruine rivier de Kelantan. In 2014 is deze rivier, na 14 dagen van hevige regenval, buiten zijn oevers getreden. De dorpen en steden langs de rivier stonden volledig blank. De vele foto’s in hotels en openbare gebouwen herinneren aan deze natuurramp.

Er komt een aantal politiemotoren, met loeiende sirenes, ons tegemoet scheuren. Ze zwaaien uitbundig en wij zwaaien gezellig terug. Er volgt nog een aantal motoren en dan wordt het ons duidelijk dat er meer aan de hand is. Het verkeer wordt als het ware van de weg ‘geblazen’ voor het konvooi dat vervolgens voorbij raast. ’s Avonds zien we op de televisie dat er een groot ziekenhuis is geopend in aanwezigheid van veel hoogwaardigheidsbekleders.

Er staat een zware etappe van 97 kilometer, met een paar pittige klimmen, op het programma. Bij het eerste ochtendgloren zitten we al op de fiets. Het koelt ’s nachts goed af, de eerste uren van de dag is het lekker fris en dat maakt het fietsen door dit prachtige landschap zeer aangenaam.
Als we over de helft zijn wordt het tijd voor een goede lunch. Bij een klein restaurant nuttigen we een heerlijke nasi goreng met thee kosong (lege thee; zonder melk, zonder suiker). De temperatuur loopt op en we zijn heel blij dat het bewolkt raakt, dat scheelt toch gauw een paar graden. We krijgen veel aanmoedigingen van de dorpsbewoners en medeweggebruikers. Hoe hoger we komen hoe mooier het uitzicht. Er staat een waarschuwingsbord voor olifanten maar wij zien of horen ze niet. Wel komen er geheimzinnige geluiden uit het oerwoud.
De laatste kilometers zijn zwaar, het is warm, ‘we ruiken de stal’. De ontvangst bij ons overnachtingsadres is super. De eigenaar ziet waar wij behoefte aan hebben en voorziet ons van thee en toast, beter kun je het niet treffen. Soms ligt er alleen een onderlaken op het bed. Er is dan een dun dekentje wat je over je heen kunt trekken. Dat was na deze pittige etappe ook het geval.
Na het douchen wilde ik me afdrogen, de handdoek zag er merkwaardig uit en droogde ook niet best. We vroegen ons af of we misschien het bidkleedje, wat je in elke hotelkamer aantreft, gebruikt hadden.
Toen we naar bed gingen werd het ons duidelijk. Het dekentje wat we over ons heen wilden trekken was deze keer wel heel erg klein …… we hadden ons afgedroogd met de dekens.

We zitten inmiddels in hartje Maleisië, hier rijdt de jungletrein. Mocht één van de etappes je iets teveel van het goede zijn dan kun je ervoor kiezen om een deel of de gehele etappe met de trein te reizen, de fiets kan mee in de trein. Ook kun je vanuit je hotel transport regelen en je een stuk op weg laten brengen.

Veel hotelovernachtingen zijn zonder ontbijt en dat vinden we eigenlijk wel prima. Langs de weg zijn er voldoende eetstalletjes of restaurants waar je lekker kunt eten. We kiezen bij voorkeur een plek uit waar het druk is.
Je kunt aanwijzen wat je wilt eten. Dit wordt veelal op een vetvrij papier opgediend. Soms is er een ruime keuze aan bijgerechten zoals; kleine zoete pannenkoekjes, soort mini oliebol met suiker en kokos, een kokosgerecht met zoete vulling. Ook zijn er heerlijke gerechten in bananenbladeren. Fijn voor onderweg!
Tijdens het ontbijt trekt de wereld aan ons voorbij. Veel mensen komen op de brommer of met de auto even aanwippen om een maaltijd op te halen. Het gerecht gaat in een ‘puntzakje’ van vetvrij papier, daar gaat vervolgens een elastiek omheen. De bijgerechten zitten in kleine plastic zakjes.

Er volgt een etappe met uitzicht op grillig gevormde kalkrotsen. Hier hebben we een leuke kleine weg ontdekt, die het spoor van de jungle express volgt. We passeren kleine nederzettingen en fietsen als het ware door de voortuinen van de vriendelijke bevolking. De uitbundig bloeiende bougainville geeft de dorpjes een vriendelijk aanzien. Er moet hier er daar wel flink ‘geklommen’ worden.

We verlaten de kleine weg en fietsen door een rustig gebied met enkele palmolie plantages. Een paar meter van de weg af loopt een varaan van zeker anderhalve meter! Als het dier ons in de gaten krijgt, klimt hij verrassend snel met zijn grote sterke lijf de heuvel op en verdwijnt uit ons zicht.

Er wordt een nieuwe vierbaansweg aangelegd van Kuala Lumpur naar Kota Bharu, een megaproject dwars door de oerwouden van Maleisië. Vandaag fietsen we een stukje over deze weg. Het is heel rustig, we rijden over de brede vluchtstroken en maken in korte tijd veel kilometers. Tegen de tijd dat we wel weer eens een dorpje en mensen willen zien komt er een afslag en we verlaten we de snelweg.

Na een laatste etappe door het heuvelachtige landschap van hartje Maleisië gaan we onze spieren een paar dagen rust gunnen en ons terugtrekken in het oerwoud bij Taman Negara, National Park. Meer hierover volgende week!

Volg AWOL in Maleisië. Deel 5.

In een lange smalle boot varen we drie uur lang over de rivier Tembeling, op weg naar Taman Negara National Park. Halverwege de tocht zien we een grote groep waterbuffels bij een zandbank in de bocht van de rivier. Niet veel verder neemt een grote Orang Asli familie een bad in de rivier. Orang Asli zijn de oorspronkelijke bewoners van Maleisië.
Het is heerlijk op het water, er is veel te zien en de wind geeft verkoeling!

In Taman Negara N.P. verblijven we drie dagen in een houten chalet aan de rivier. Om ons huis scharrelen kleine varanen en een groepje apen is aan het donderjagen om het huis en op het dak. Ze snoepen van de vruchten in de bomen. Op de grond liggen stukken afgekloven Bilimbi.
Met een gids maken we ‘the canopy walk’, een wandeling over een hangbrug hoog boven en tussen de bomen. Op weg hiernaartoe vertelt de gids over de flora en fauna in het woud en over de gebruiken van de Orang Asli. We zien een cobra op een boomtak, hij heeft een prooi naar binnen gewerkt en komt vervolgens twee weken nauwelijks van zijn plaats om zijn voedsel rustig te laten verteren. Voor de zekerheid houden we enige afstand.
De gids zet ons nog even op de foto voor een enorme woudreus, twee kleine mensen in dit grote woud.

De volgende dag varen we met een kleine boot over een smalle heldere rivier met veel stroomversnellingen. Een waterdichte zak voor je electronica is geen overbodige luxe. We zien enorm grote vissen! Dan wandelen we door het woud en komen aan bij een cascade waar gezwommen kan worden in het heerlijke koele water.
Na drie geweldige dagen met mooie ervaringen en heerlijk eten is het mooi geweest. We verlangen ernaar om weer op de fiets te stappen.

Op de heenweg naar Taman Negara gingen we met de boot, voor de terugreis naar het hotel (en de fietsen) pakken we de streekbus. Het openbaar vervoer is prima geregeld en zeer goedkoop.
Dezelfde dag nog arriveren we, na een korte fietsetappe, bij een nederzetting met palmolie plantages. Hier kun je o.l.v. een gids een tocht maken door de plantages.

Zo langzaamaan verlaten we de binnenlanden van Maleisië en nemen afscheid van het oerwoud. Er volgen een paar korte etappes, die eventueel gecombineerd kunnen worden.

Er wordt hard gewerkt in het bos. Met een haak worden enorme vruchten van de oliepalmbomen afgehaald en langs de weg opgestapeld, een zware klus. We zien rubberplantages. De rubber loopt in een dunne lijn over de stam naar beneden en wordt opgevangen in een rond bakje. De rubber wordt geoogst en hier en daar liggen stapels witte bollen langs de weg.

Lake Chini staat op ons programma. Een mooi merengebied met lotusbloemen en veel watervogels. We verheugen ons erop. Als we bij de aanlegsteiger aankomen krijgen we het bericht dat de boot niet vaart vanwege laag water. De sluis in de dam is gesloten. Oeps….. dat betekent nog 80 km extra fietsen, totaal wordt dat 100 km. Oké, even omschakelen. Het wordt een lange warme dag. De temperatuur loopt op tot 43 graden in de zon, dat hebben we nog niet eerder meegemaakt.
Even over de helft plannen we een goede rust. Ons uitgekozen restaurant heeft geen nasi of bami gerechten maar allemaal kleine hapjes. We doen ons tegoed aan een soort bao pao broodjes met zoete kokosvulling, knapperig gebakken stukjes banaan en wortel in een jasje van deeg. We drinken heerlijke ananas juice en kunnen er weer tegenaan! Gelukkig raakt het bewolkt en dat scheelt 10 graden. We komen aan in Pekan.

Pekan is een verrassende plaats. Hier staat het paleis van de sultan. Rond dit gebouw zijn enkele mooie lanen met prachtige houten gebouwen en sfeervolle lantaarnpalen. Dit deel van de stad heeft allure. We hebben te weinig tijd om het goed te bekijken, dat bewaren we voor later.

Als je de route ‘Maleisië van Kota Bharu naar Singapore’ wilt inkorten, bestaat de mogelijkheid om de reis te laten eindigen in Kuantan en van hieruit terug te vliegen naar Nederland.
Wij zetten een etappe uit van Pekan naar Kuantan. Een mooie, rustige route langs rijstvelden, kampongs, rivierenland en de zuid Chinese zee. Onderweg zien we ijsvogels, waterbuffels, een grote varaan en veel vriendelijke mensen.
Onderweg zien we aan zee een dorpje, gebouwd van decorstukken. We zijn benieuwd welke film hier wordt gedraaid.

Kuantan is een levendige stad aan de zuid Chinese zee. Vanaf de brug over de brede rivier zien we de bedrijvigheid op de trawlers, die net de haven zijn binnengevaren. In Kuantan vinden we een prima hotel in een gezellige wijk.

De volgende dag fietsen we dezelfde etappe in omgekeerde volgorde. Het is nu weekend en dat merk je.
We komen gezellig zwaaiende fietsploegen tegen en hele families en vriendengroepen vieren hun weekend aan het strand.

We zijn op tijd terug in Pekan om de stad uitgebreid te bekijken. Na een bezoek aan de zijdeweverij fietsen we langs het paleis van de sultan. In de verte zien we paarden rennen, er is een polowedstrijd aan de gang. Kopje thee bij de golfclub en dan naar het islamitisch museum in een prachtige witte moskee met mooie kunstschatten. Er wordt mij vriendelijk gevraagd of ik er geen bezwaar tegen heb om een lang gewaad aan te trekken en Ton een lange broek. Wij vinden het best.

Voor het gebouw gaat een pasgetrouwd stel op de foto. Ze vragen ons erbij en dat vinden wij wel leuk. Als we met de fiets aan de hand door het aangrenzende park lopen zien we dat er nog zeker 10 bruidsparen op deze prachtige plek worden vereeuwigd. Na een half uurtje zijn we met de meeste bruidsparen op de foto gezet. We wensen ze allemaal een mooi en gelukkig leven.

Vandaag een lange etappe dichtbij de zee. We horen tromgeroffel en zien veel auto’s in de berm staan. Maar eens even een kijkje nemen. Er is een huwelijksceremonie aan de gang met muziek en dans. De ontvangst is weer zeer hartelijk en hier en daar maken we een praatje. We worden uitgenodigd om mee te eten maar we hebben net een heerlijke vismaaltijd altijd achter de rug. Dan krijgen we ieder een tasje mee met lekkernijen voor onderweg. Wat een schatten van mensen, waar we ook komen iedereen is zo lief en aardig. Dat maakt het fietsen in Maleisië tot een feest.

Morgen nemen we de ferry naar Pulau Tioman. Meer hierover volgende week!

 

Volg AWOL in Maleisië. Deel 6.

In het havenplaatsje, waar de boot naar Pulau (eiland) Tioman vertrekt, vinden we een mooi nieuw hotel. Hier kun je de fiets achterlaten als je naar Tioman gaat.
Het is erg druk bij de ferry. Er varen zelfs extra boten want de schoolvakanties zijn begonnen en Onafhankelijkheidsdag en Hadj komen eraan.

Voor de zekerheid hebben we vooraf een chalet uit het Asian Way Of Life Fietsrouteboekje besproken en dat blijkt een goede keuze. De eigenaar van het chalet staat ons bij de aanlegsteiger op te wachten. Hij brengt ons op de brommer met zijspan naar een leuke accommodatie (chalet) met uitzicht op zee. 

Het vulkanisch gevormde eiland is bedekt met jungle. Er loopt een weg over de heuvels van het zuiden naar het noorden. Verder zijn er niet veel wegen, je kunt hooguit een paar kilometer wandelen over het pad langs de kust. Wil je meer zien, dan moet je met de boot.
We gaan snorkelen bij Coral Island en zitten aan boord met een grote Maleisische familie, allemaal weer heel aardig, het wordt een gezellige dag. Het koraal is wonderschoon en we zien prachtige vissen. Boven het eiland zweven zeearenden.

De volgende ochtend vertrekken we met de eerste boot zodat we nog een korte etappe van 23 kilometer, door een mooi natuurgebied, kunnen fietsen. We zien een kudde waterbuffels. Als we dichterbij komen geeft de leider van de groep het sein te vertrekken. De groep gaat er in draf vandoor. 

Een paar kilometer vóór de stad Mersing is veel bedrijvigheid en vrolijkheid, een koor staat klaar om op te gaan treden. Dit ter ere van ‘Merdeka Eve’ de avond vóór Onafhankelijkheidsdag.
Er dreigt onweer, we gaan snel verder. Precies op tijd schuilen we onder een afdak bij een wasserette. Dan zien we dat we met onze fietsen de net gedweilde tegels heel vies hebben gemaakt. Beetje gênant. We verontschuldigen ons. Maar er wordt heel laconiek gereageerd. We worden zelfs uitgenodigd om binnen te komen.
Vanwege de komende feestdag zitten alle goede hotels vol en moeten we genoegen nemen met een eenvoudig onderkomen. Maar ook dat hoort er af en toe bij.

En dan is het eindelijk zover…. Hari Merdeka! 60 jaar onafhankelijkheid. Al dagenlang zien we dat het land versierd wordt met vlaggen. Auto’s, brommers, gebouwen, bomen, werkelijk alles wordt versierd met de ‘Jalur Gemilang’ (de glorieuze strepen).
Wij doen gezellig mee en Ton fietst vandaag in fietsshirt met de Maleisische vlag. Ik heb een vlaggetje aan mijn stuurtas bevestigd.
We zijn nog maar net op pad als we een groep mooi aangeklede mensen zien. Ze ‘marcheren’ achter de vlag aan op weg naar een manifestatie terrein. Daar staat het inmiddels vol. We mengen ons tussen de groepen en dat wordt zeer gewaardeerd. Iedereen wil met Ton op de foto. En dat is een wederzijds genoegen! Vrolijkheid ten top.

Maar er moet ook nog gefietst worden, we nemen afscheid. Het wordt een zware etappe met heel veel korte steile klimmetjes, het is warm en we hebben tegenwind.
Wanneer we ’s middags in het zwembad liggen met uitzicht op de zee zijn we al weer bijna vergeten hoe zwaar we deze etappe vonden.

We fietsen nog een paar dagen dicht bij de zee. Je ziet hier zeearenden, veel ijsvogels, af en toe een hornbill en sporen van wilde zwijnen, de dieren hebben de bermen aardig omgewoeld. We komen aan in het kleine plaatsje Desaru. De kust is hier heel mooi en is daarom een gewilde vakantiebestemming/weekeind uitstapje voor de bewoners van Singapore. 

Dit gebied is volop in ontwikkeling. Er zijn enkele enorm grote resorts, er is een schitterende golfbaan aangelegd en er worden enkele pret- en themaparken gebouwd. Dit houdt in dat er veel nieuwe wegen worden aangelegd.
Op de laatste twee korte etappes zijn er hier en daar ook veranderingen gekomen in de route door de aanleg van deze nieuwe wegen. Het biedt soms een wat rommelig aanzicht.

Dan komen we aan bij de ferry. De bootsman regelt de papieren voor de douane. We genieten van de overtocht naar Singapore. We zien grote zeeschepen en kleine vissersbootjes. Het is heerlijk koel op het water. Na een uurtje varen arriveren we in Singapore, het eindpunt van de route ‘Maleisië van Kota Bharu naar Singapore’.

We controleren de route naar de luchthaven en aansluitend de route naar het hotel. Onderweg komen we langs leuke wijken met bijzondere contrasten. Het ene moment fietsen we door een wijk met oude Chinese huizen, om vervolgens tussen de moderne torenflats te fietsen.
Gelukkig zijn we hier nog een paar dagen om deze bijzondere stad te beter te leren kennen. En wat heerlijk om dan aan te komen in een prima hotel wat door Asian Way Of Life voor ons is gereserveerd!

Ons laatste ‘Volg AWOL’ bericht komt volgende week maandag. Tot dan!

 

Volg AWOL in Maleisië. Deel 7.

We zijn weer thuis en kijken terug op een fantastische reis!

De twee routes ‘Maleisië van Coast to Coast’ en ‘Maleisië van Kota Bharu naar Singapore’ zijn gecontroleerd. Hier en daar hebben we nieuwe wegen gevonden en de nodige mooie nieuwe overnachtingsplekken.
De komende weken zullen we druk zijn met het aanpassen van de beide Fietsrouteboekjes, zodat deze weer helemaal ‘up to date’ zijn.

Wat we zo mooi vonden aan deze twee AWOL routes was het fietsen van een aantal mooie etappes en vervolgens op een plek te komen waar je prima één of twee dagen kunt verblijven om te genieten van de schitterende omgeving. Er zijn prachtige natuurparken met mooie excursiemogelijkheden. En het is heerlijk om je spieren even rust te gunnen en te ontspannen op een van de ‘Bounty eilanden’ voor de kust.

We hebben genoten van de hartelijkheid en behulpzaamheid van de bevolking. Het was heel makkelijk om contact te maken. We voelden ons zeer welkom.

Als afsluiting van de reis waren we nog 2 dagen in Singapore, een stad vol tegenstellingen. Mooie kleine traditionele huizen met op de achtergrond imposante gebouwen. Het was heerlijk om rond te struinen door deze bruisende stad.
Vanaf het dakterras van de 57 verdiepingen tellende Marina Bay Sands Towers heb je ’s avonds een spectaculair uitzicht over de prachtig verlichte stad. Over een week rijdt Max Verstappen hier zijn rondjes over het felverlichte stratencircuit.

Singapore was geweldig maar het mooiste van deze reis was toch wel het op de fiets onderweg zijn. Lekker rustig te bewegen door het afwisselende landschap. De tijd te nemen om te stoppen waar en wanneer je maar wilt. Elke dag was een nieuw avontuur.

Bedankt voor het volgen!

Annelies Schoon en Ton Hendriks

 

 

AWOL op de fiets door Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam 2017

AWOL in Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. Deel 1.

De komende maanden zijn wij in Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam voor de controle en vernieuwing van diverse fietsroutes binnen ons routenetwerk https://www.awol.nl/wereldkaart/
Startpunt van onze reis: Udon Thani in Noordoost Thailand. Eindpunt: Ho Chi Minh City (Saigon) in Zuid Vietnam.
Naast het optimaliseren van bestaande tochten, zullen wij ook nieuwe trajecten beschrijven. Ons doel is om reizigers over de mooiste weggetjes te leiden en op een leuke manier kennis te laten maken met deze vier bijzondere landen.
Naar verwachting zal er aan het einde van de rit zo’n 3500 km op de km-teller staan.

Wat een uitzicht hebben we! Genietend van een koud biertje op het terras van ons guesthouse aan de Mekong overpeinzen we onze eerste fietsdag. We zijn het snel eens met elkaar, het is een prachtige etappe geworden. We hebben over mooie autoluwe weggetjes gefietst, af en toe dwars door de rijstvelden! Soms een stuk gravel, maar merendeels over asfalt of betonweggetjes. En natuurlijk hebben we de nodige tempels gezien en genoten van de fraaie natuur.
Het belooft veel goeds voor de rest van onze trip. We zullen in totaal rond de 3500 km gaan fietsen, waarvan een groot deel over andere wegen dan nu in onze Fietsrouteboekjes staan.

Afgelopen donderdag zijn we met Cathay Pacific via Hong Kong naar Bangkok gevlogen en vervolgens met Thai Airways naar Udon Thani, een stad gelegen op 560 km ten noordoosten van Bangkok. Hier begint “De Mekong Route”, een circa 1500 km lange fietsroute door Thailand, Laos en Cambodja, welke eindigt in Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. https://www.awol.nl/fietsreis/de-mekong-route/
We zijn van plan om zoveel mogelijk de drukker geworden trajecten te vervangen door kleine, rustige weggetjes. Om die reden zijn we ook van plan al eerder, dan de huidige route aangeeft, de grens met Laos over te steken. We gaan daar een stukje van de route “van Noord-Vietnam naar Zuid-Laos” oppakken. https://www.awol.nl/fietsreis/noord-vietnam-naar-zuid-laos-nieuw/

Eenmaal in het zuiden van Laos gaan we nieuwe weggetjes verkennen naar Si Phan Don, ofwel de 4000 eilanden. Dit is een verzameling bewoonde en onbewoonde eilandjes in de Mekong rivier. Daarna steken we de grens over met Cambodja. Tijdens onze tocht naar Phnom Penh, waar “De Mekong Route” dus eindigt, gaan we ook een nieuwe traject uitzetten naar Siem Reap, waar het beroemde Angkor Wat complex is. Van daaruit kun je dan bijvoorbeeld ook doorfietsen naar Bangkok.

En we gaan nog veel meer fietsen, maar daarover later meer. Een hoop te doen, dus blijf ons volgen!


AWOL in Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. Deel 2.

“No sir, no bike allowed on the bridge.”
Wij zijn bij de ‘Friendship Bridge 3’ om de grens over te steken naar Laos. Daarna volgen nog circa 15 km om in het stadje Thakhek te arriveren, de eindbestemming van deze dag etappe. Natuurlijk is het allemaal goed gekomen. Zo gaat dat immers meestal, gewoon een beetje creatief zijn. In dit geval betekende dat tegen de ene beambte zeggen dat de andere beambte het goed vindt dat de fiets mee mag in de bus. En zo geschiedde, de bus bracht ons naar de overkant van de brug waar de grenspost van Laos is. Hier hebben we de visa geregeld en konden we verder fietsen.

Inmiddels genieten we van een rustdag in Thakhek, een levendig stadje met mooie accommodaties. ‘s Avonds is het centraal gelegen pleintje gevuld met eetstalletjes, ook zijn er leuke restaurantjes te vinden. Vanuit dit stadje kun je nog een uitstapje maken naar diverse grotten, gelegen in een fraai karstlandschap.

We hebben een mooie week achter de rug in Thailand! In totaal fietsen reizigers straks 7 etappes en circa 435 km in Thailand. We zijn er in geslaagd om nu zo’n 2/3 over kleine, rustigere weggetjes te leiden. Dit bekent dat de fietsroute echt mooier is geworden. Maar eerlijk is eerlijk, het wegdek is hier en daar slecht te noemen, dus een goede fiets met brede banden is noodzakelijk.
Wij kunnen oprecht zeggen dat we hebben genoten van de route en de fraaie natuur! Soms fiets je dwars door rubberplantages, bijzonder om te zien waren de parapluutjes om de bomen ter bescherming tegen de regen. Ook genoten we van de bananenbomen en rijstvelden langs de wegen.

Regelmatig kom je door dorpjes met winkeltjes en restaurantjes. En de Mekong is nooit ver weg, deze zie je dan ook iedere dag wel. We hebben een leuk uitstapje ontdekt naar een rotstempel met een uitzicht dat reikt tot ver in Laos! Echt de moeite waard.
De accommodaties die wij beschrijven zijn allen prima. Soms met prachtig uitzicht op de Mekong. En overal is WiFi, daar kan Europa nog wat van leren!
Nu gaan we verder in Laos en pakken een gedeelte op van de route ‘van Noord Vietnam naar Zuid-Laos’. Hier gaan wij een aantal nieuwe wegen onderzoeken, we zijn erg benieuwd!

Tot volgende week maandag.

 

AWOL in Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. Deel 3.

Er is alweer een week voorbij sinds we Laos binnen fietsten. Wat een fijn land is dit toch!
Er hangt zo’n ontspannen sfeer. De mensen zijn erg vriendelijk en altijd behulpzaam wanneer nodig. De accommodaties zijn prima en het eten ook! En overal wordt je onderweg gegroet, we zwaaien en roepen wat af, “Sabaidee, Sabaidee”!

We hebben de afgelopen week het nodige onderzocht. Vanuit Thakhek, het eerste stadje dat we aandeden na de grens met Thailand te hebben overgestoken, hebben we eerst een nieuwe route verkend voor de reizigers die uit Vietnam komen en naar Thakhek fietsen, zie onze route “van Noord Vietnam naar Zuid Laos”. Het worden schitterende etappes, dwars door een soort ‘verdronken’ landschap. Wel pittig, maar te doen en zeker mooier, hoewel we de huidige etappes als alternatief er ook in zullen houden.

Daarna hebben we de etappes gevolgd die we anderhalf jaar geleden al voor deze route hebben ontwikkeld. Om precies te zijn tot aan Pakse, een stad gelegen aan de Mekong, in het zuiden van Laos. Dit betekent dat we eerst bij 3 fietsetappes de Mekong hebben gevolgd. Daarna volgde het Bolaven Plateau met zijn watervallen en koffieplantages en zeker de moeite waard om extra kilometers voor te fietsen. We hebben in deze streek ook nog een alternatieve route verkend, maar deze bleek niet haalbaar voor ons uiteindelijke Fietsrouteboekje. Geeft niets, het is zo al mooi genoeg!

Het zijn erg mooie etappes, soms onverhard, maar voor degenen die daar niet van houden is er vaak een alternatief voorhanden. Of het nu wel of niet verhard is, vaak zie je koeien, buffels, geiten, honden en kippen midden op de weg lopen of liggen. Ook bijzonder is dat in deze tijd van het jaar ze overal bezig zijn met het prepareren van de rijstvelden, het inplanten van rijst of het is zojuist gedaan. Een fraai gezicht. En net als in Thailand zien we ook nu weer de nodige tempels.

Vanaf het dakterras van ons hotel in Pakse, hebben we een prachtig uitzicht over de Mekong rivier en omliggende omgeving. We zijn met een koud biertje erbij aan het nagenieten. We hebben veel gezien en bijzondere mensen ontmoet. En het is nog niet voorbij, we hebben hier nog een aantal fietsetappes voor de boeg, alvorens we Cambodja binnenfietsen.

Tot volgende week maandag!

 

AWOL in Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. Deel 4. 

Onze eerste etappe van afgelopen week was een korte van slechts 36 km en bracht ons in Champasak. Van hieruit kun je een bezoek brengen aan de Wat Phou, een ruïne van een Khmer tempelcomplex uit de 9e eeuw, welke ooit de hoofdstad was van het Khmer-rijk. Het geheel staat op de Unesco Werelderfgoedlijst en is zeker een bezoek waard!

De dag erna hebben we een nieuwe route verkend, grotendeels vlak langs de Mekong rivier. Onderweg fiets je door kleine dorpjes waar nooit een toerist komt. Wij vinden het een top etappe!
De dagen erna zijn we naar Si Phan Don, oftewel “the 4000 Islands” gegaan, een verzameling bewoonde en onbewoonde eilandjes in de Mekong. Wij zijn op het eiland Don Khon geweest waar een schitterende waterval te bewonderen is. Ook kun je van hieruit met een bootje zeldzame rivierdolfijnen spotten. Of je ze daadwerkelijk te zien krijgt is natuurlijk maar de vraag.

Net voor de grens met Cambodja kun je de parel van de Mekong bezichtigen. Een imposante waterval, niet zozeer qua hoogte als wel qua breedte. Wij vonden het een prachtig gezicht!
De grens met Cambodja is een avontuur op zich. Al met al moet je 4 x iets betalen, maar dan heb je ook je visum en mag je het land in. Het ziet er gelijk anders uit. Er is nauwelijks bebouwing en de grote weg is maar gedeeltelijk verhard. Het stadje Stung Treng, waar wij die nacht blijven, heeft echter een goed hotel en er is zelfs een heus koffietentje.

Vanuit de stad Stung Treng maken wij nu eerst een nieuwe doorsteek naar Siem Reap, waar de beroemde Angkor Wat is. Het wordt beschouwd als het grootste religieuze monument ter wereld! Wij hebben er nu 2 van de 4 etappes opzitten en we kunnen melden dat het fraai fietsen is.

Volgende week maandag kunnen wij meer vertellen over het fietsen in Cambodja. Tot dan!


AWOL in Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. Deel 5.

Het “Sabaidee” in Laos is ingeruild voor “Hello” en “Bye bye!”
De hele dag door worden we, vooral door kinderen, enthousiast begroet. We roepen en zwaaien wat af op een dag, net Laos! Toch is Cambodja weer een heel ander land. Ook armer, maar erg mooi en met een zeer vriendelijke bevolking.

De vorige keer vertelden we dat we bezig waren met de doorsteek van Stung Treng naar Siem Reap. Het zijn 4 etappes over zeer rustige weggetjes, vaak vlak of licht heuvelachtig. Onderweg zie je suikerrietplantages, rijstvelden, bananenbomen, cashewnootbomen en nog veel meer. Eén keer moet je basic overnachten maar de andere keren zijn er goede guesthouses. En dan arriveer je in Siem Reap.
Na zoveel weken nauwelijks een toerist gezien te hebben was vooral het centrum van Siem Reap voor ons wel even een cultuurshock; veel toeristen, muziek, restaurants, bars etc. Dat neemt niet weg dat we genoten hebben van een overheerlijke pizza bij een echte Italiaan.

De tempelcomplexen in Siem Reap zijn erg indrukwekkend. We hebben er diverse bezocht, waaronder natuurlijk ook de beroemde Angkor Wat. In 1 woord prachtig! Wij zijn er 2 dagen geweest en hebben echt nog niet alles gezien.

In Siem Reap kun je je reis beëindigen of verder fietsen richting Thailand.

Met een busje zijn we teruggegaan naar Stung Treng om ‘De Mekong Route’ verder op te pakken. De eerst volgende etappe is erg lang en het eerste stuk niet leuk. Daarom kun je het beste eerst een busje nemen om je een stuk op weg te helpen. Daarna is het erg fraai fietsen, ook de etappes erna! Je komt door vele dorpjes en kijkt je ogen uit. Je ziet allerlei producten te drogen liggen en vrouwen bereiden en verkopen allerlei etenswaren, zoals bijvoorbeeld reuze slakken of kleefrijst in bamboe. Ook zien we regelmatig jonge monniken met bedelnappen die o.a. rijst ophalen.

We volgen nog steeds de Mekong rivier en hebben nog 1 etappe te gaan tot het eindpunt van deze route, namelijk Phnom Penh!
Wij gaan daarna een gedeelte vernieuwen van de route ‘Dwars door Cambodja’ (van Bangkok naar Ho Chi Minh City) en zullen vervolgens ‘De Mekong Delta’ (Zuid-Vietnam) updaten.

Nog vele kilometers te gaan, dus blijf ons volgen. Tot volgende week maandag!

AWOL in Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. Deel 6.

De laatste etappe van ‘De Mekong Route’, naar Phnom Penh, was een enerverende. Het begon prachtig, een mooi rustig weggetje door vele dorpjes. Na ca. 47 km hield ineens het asfalt op. Dit gebeurt wel vaker maar nu volgde 15 km kapotgereden asfalt, oftewel een zandweg bezaaid met stenen. We konden niet harder dan 10 km/uur hobbelen over de keien. Maar je fietst in een ontwikkelingsland, dus dit hoort er allemaal bij en maakt onderdeel uit van het avontuur. Daarna volgde weer een goede en leuke weg, afgewisseld met een drukke grote weg.

In de hoofdstad Phnom Penh wacht de beloning. Een mooi hotel met zwembad en er is zelfs een hottub op het dakterras. De stad is vooral bekend vanwege het trieste verleden dat de Cambodjanen kenden onder het regime van Pol Pot. De Killing Fields van Choeung Ek en het Tuol Sleng genocide museum zijn voor vele bezoekers belangrijke bezienswaardigheden. Het Royal Palace en de Silver Pagoda behoren tot de highlights van de stad. Ook het Nationaal museum vinden wij een bezoek waard.

Cambodja kent geen dicht wegennetwerk. Waar mogelijk kiezen wij natuurlijk voor kleine rustige weggetjes. Naar het zuiden toe zijn er wat dat betreft weinig mogelijkheden, wel was er genoeg afleiding onderweg. Ook hebben wij leuke accommodaties gevonden. Inmiddels zijn wij in Kampot, een stadje aan een rivier vlak bij de zee. Er zijn veel hotelletjes en er hangt een relaxte sfeer. Wij hebben een rondje fietsen uitgezet dwars door de zoutpannen die je rondom Kampot ziet. Nu, in de regentijd, is er niet veel te beleven, maar erna zal er volop bedrijvigheid zijn. Uit ervaring weten we dat dat erg leuk kan zijn.

Morgen vertrekken wij voor de laatste etappe in Cambodja. Daarna volgt Zuid Vietnam. Wij hebben er zin in! Tot volgende week!

 

AWOL in Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. Deel 7.

Wat een mooie weggetjes hebben we weer gevonden! Dat maakt het reizen per fiets zo verrassend en leuk!
Fietsen over weggetjes en door dorpjes waar nauwelijks toeristen komen. En we hebben weer veel gezien. Natuurlijk kun je ook over grote wegen fietsen, soms is het niet te vermijden hoor, maar dat is toch niet ons idee van een mooie fietsreis. Waar mogelijk proberen wij leuke alternatieven te vinden.

Nadat we Kampot verlieten arriveerden we na 2 prachtige dagen in Vietnam. Ons visum hadden we al in Nederland geregeld en we konden zonder problemen en heel vlot de grens passeren. Vietnam is een drukker land dan Cambodja. Meer mensen en dus meer scooters die vooral veel toeteren! Maar ook weer leuk!

De eerste overnachting in Vietnam was in Ha Tien, een plaats aan de kust met een zee haventje. Vanuit Ha Tien kun je een bezoek brengen aan Phu Quoc Island met zijn schitterende palmenstranden en kleurrijke onderwaterwereld. Wij zijn hiermee tevens op onze route ‘De Mekong Delta’ gekomen. De route ‘De Mekong Delta’ begint en eindigt in Ho Chi Minh City, het voormalige Saigon. We fietsen nu het laatste gedeelte van ‘De Mekong Delta’, het traject tussen Ha Tien en Ho Chi Minh City, bestaande uit 7 etappes. Dit is ook het laatste deel van de tocht ‘Dwars door Cambodja’, een route komende uit Thailand en Cambodja.
Als we in Ho Chi Minh City zijn gearriveerd gaan wij weer op pad, om het eerste gedeelte van ‘De Mekong Delta’, bestaande uit 10 etappes, te fietsen zodat de gehele route in Zuid-Vietnam ‘De Mekong Delta’ is herzien.

We zijn nu in Can Tho, de grootste stad in de Mekong Delta met een brede boulevard en vele hotels. Onderweg hierheen kun je meerdere uitstapjes maken als je dat wilt, we beschrijven deze kort in het Fietsrouteboekje. Can Tho leent zich goed voor een boottocht naar één van de drijvende markten in de omgeving. Verder heeft het alles wat een kleine stad of dorp hier ook heeft, zoals een grote markt met allerlei fruit, groeten, vis, vlees, rijst en andere zaken.

Morgen fietsen we verder. Tot volgende week maandag!

 

AWOL in Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. Deel 8.

Iedere dag worden we wel verrast. Dat komt doordat niet één etappe hetzelfde is. Zo is er een etappe waar je kilometers lang drakenvruchtenplantages ziet. Een heerlijke dorstlessende vrucht. Als je stopt om er 1 te kopen moet je niet raar opkijken als je een hele zak vol krijgt aangeboden. Een andere etappe zagen we hoe wierookstokjes worden gemaakt. We hadden al een aantal keren gezien dat ze ergens te drogen lagen en dan is het leuk als je ook het gehele procedé kunt zien. Ook hebben we gezien hoe bamboe vazen worden gemaakt en vandaag was het de dag van de viskwekerijen. En natuurlijk zien we veel rijstvelden. De Mekong Delta is immers de rijstschuur van Vietnam.

De Mekong Delta is met zijn web aan riviertjes ook een bijzonder gebied om per fiets te verkennen. Zo steken we iedere dag diverse keren het water over. Veel bruggetjes en vaak 2 of 3 pontjes per dag. Soms grote en soms hele kleine veerponten. Zo zijn we een keer tezamen met minstens een paar honderd scooters overgevaren. De leukste tot nu toe vinden we het pontje wat eigenlijk een oud marktkoopmansbootje is. We stonden er met nog 4 mensen op, veel meer kon ook niet. Vandaag zijn we met een grotere pont een rivierarm van maar liefst 3 kilometer overgestoken.

De stadjes lijken vaak wel veel op elkaar. Altijd is er wel een overdekte markt te vinden waar van alles wordt verkocht en is het een drukte van belang door de vele scooters die er rond rijden. Het lukt ons toe nu toe altijd wel geschikte accommodaties te vinden. Soms met ontbijt, andere keren moet je er zelf voor zorgen. Dan gaan we op zoek naar een bakkertje en als er geen is, dan eten we noodlesoep of iets dergelijks.

Nog 8 etappes te gaan, dus blijf ons volgen! Tot volgende week maandag!

 

AWOL in Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. Deel 9.

Alweer ons laatste verslag van deze mooie fietsreis van ruim 3500 km. De afgelopen week hebben we genoten van de schitterende omgeving! We hebben prachtige doorsteekjes gevonden, waardoor we vaak over kleine betonpaden en smalle asfaltweggetjes fietsten.
We hebben het leven in de Mekong Delta in al haar facetten van zeer nabij gezien!
Behoudens de stadjes waar we overnachten, hadden velen mensen onderweg nog nooit een toerist gezien, we waren een bezienswaardigheid!

Het is de reis zelf die het de moeite meer dan waard maakt. Dagelijks genieten van een mooie etappe en de dingen die je onderweg ziet. Jezelf verwonderen over van alles en nog wat. Zoals bijvoorbeeld een mooie pad omzoomd door bananenbomen, de vele kleine nerinkjes, de kleurrijke markten, de tempels, de vele bruggetjes en veerpontjes, het leven op het water, fantastische vergezichten, enz.

Kortom een prachtige fietsreis!

Ben je nieuwsgierig geworden naar deze vernieuwde fietsreis, neem dan gerust contact met ons op: info@awol.nl / +31(0)33-433 1081. Wij helpen je graag verder!

 

 

AWOL op de fiets door Zuid-China 2017

AWOL in Zuid-China. Deel 1.

Dit keer zijn wij in Zuid-China! Fietsers Colien en Joep zijn hier voor de controle en vernieuwing van de fietsreis “De Ontmoeting”.
Wekelijks houden wij jullie op de hoogte van de ervaringen, bijzondere ontmoetingen en nieuwtjes van deze AWOL fietsers. Check hier de reis die Colien en Joep maken: https://www.awol.nl/fietsreis/de-ontmoeting

Na een comfortabele vlucht met Cathay Pacific, zijn wij aangekomen in Guangzhou, ofwel Canton. Een miljoenenstad, de derde stad van China qua grootte, maar het absolute handelscentrum van het land. Hier verblijven wij in een prettig hotel, waar wij onze fietsdozen kunnen laten bewaren tijdens de reis, handig.
De weg vinden in Canton, en zeker aan de hand van een kaart met straatnamen in Chinese karakters, is absoluut een uitdaging! Toch vonden wij de weg. De dag na aankomst in Canton gingen wij op pad naar het startpunt van een georganiseerd fietstochtje door deze miljoenenstad. Met deze organisatie heeft Asian Way Of Life contact gelegd vóór ons vertrek uit Nederland. Zo kunnen alle AWOL reizigers tijdens hun fietsreis in Zuid-China op een leuke manier Canton stad verkennen. Wij vonden het een aanrader en hebben meteen een veel beter beeld van de stad gekregen!

Zondag 9 april, de eerste etappe zit erop, we zijn in Foshan beland! Tot nu toe alleen in stedelijk gebied gefietst. Tja, dat is druk, maar het is wél China! Verrassend hoe we ons bewegen in het verkeer, het lijkt chaotisch, ach dat is het ook wel, maar ondertussen houdt iedereen wel rekening met elkaar, dus ook met ons.
Het is de moeite waard om Foshan te verkennen. Zo kun je een bezoek brengen aan onder andere Chen’s Ancestral Temple. Een tempel gebouwd in 1078-1085. Je vindt er naast de architecture art van ancient Foshan ook artistic ceramic, houtsnijwerk, etc.
Ga ook langs bij Liang’s Garden in Foshan, het is er prachtig! Dit is één van de vier beroemdste tuinen in de Guangdong provincie. Hier zie je hoe de tuinen eruit zagen in Zuid China tijdens de Qing Dynasty.

Volgende week zijn we al een stukje verder gevorderd op onze route, dus dit verhaal wordt vervolgd!

AWOL in Zuid-China. Deel 2.

We zijn inmiddels ruim een week in China en hebben er 7 fietsdagen opzitten. De eerste 3 dagen hebben we door druk stedelijk gebied gefietst, op dag 3 werd het landelijker. We hebben genoten van de drukte en bedrijvigheid die eerste dagen, er was veel te zien onderweg, maar zijn nu ook blij dat we mooie rustige routes fietsen door landelijk gebied.
Veel westerlingen zijn ze niet gewend hier, er is vrijwel niemand die een woord Engels spreekt, en we zijn vaak een bezienswaardigheid. Mensen groeten als we voorbij fietsen, en vanuit de rijstvelden wordt vaak naar ons geroepen en gezwaaid.

We hebben wat kleinere plaatsen aangedaan, waaronder Gaoming. Prima accommodatie en voorzieningen. Marktjes zijn dan vaak het middelpunt van zo’n stadje of dorp, altijd vermakelijk om daar lekker rond te neuzen. De grotere steden waaronder Zhaoqing hebben de gezellige drukte van een echte Chinese stad: veel restaurantjes, goede hotels, een kust en keur aan winkels en verschillende bezienswaardigheden.

Tot nu toe is het beslist geen zware route. We fietsen door heuvelachtig landbouwgebied en zien om ons heen de rijstvelden, veel akkerbouw, bamboe, theestruiken, maar ook waterbuffels en ander vee. Onderweg is er soms ook Chinese cultuur te zien. Grafzerken tegen de heuvels of zoals op de etappe naar Hezhou een hele bijzondere begraafplaats: een heuvel vol met graven.

Nu zijn we in Hezhou en daarmee zijn we nu dan ook in de streek van het karstgebergte. De eerste karstformaties zijn al gespot! Oh, wat is dit een bijzonder landschap. Dit belooft heel wat goeds want de komende week zijn we alleen maar tussen deze rotsen die zo prachtig plompverloren in het landschap liggen.

Wij genieten van de prachtige natuur, de wegen zijn goed, de mensen ontzettend aardig en het eten is voortreffelijk. Wat wil een mens meer? Lekker fietsen elke dag en ons laten verrassen door wat we op onze route tegenkomen. Dit is reizen op zijn best.
Volgende week bevinden we ons tussen de karstbergen en rijstterrassen. Het allermooiste stuk van deze reis moet nog komen. Volg ons verhaal dus over een week, als we weer een eindje verder gevorderd zijn.


AWOL in Zuid-China. Deel 3.

Twee weken zijn we onderweg en we hebben al zoveel gezien en beleefd. We zijn in dat prachtige Karstlandschap verder gefietst naar het noorden.
We zijn in wat plaatsen geweest, waaronder Xingping welke bekend is om de boottochten die er te maken zijn over de Li-rivier. Een toeristisch dorp, maar als ’s avonds de horden toeristen weg zijn is het een heerlijk oord met alle geneugten van het toerisme: lekker eten, westerse en Chinese restaurants, relaxte cafeetjes en leuke souvenirs te koop.

Een boottochtje op de Li-rivier mag je niet missen als je in deze regio bent. Te midden van de Karstformaties varen is een belevenis! We voeren hier ook in het decor van het 20-yuan-biljet, de plaats wordt getoond waar die afbeelding gefotografeerd is.
De route van Xingping naar Guilin heeft alles wat een fietser zich maar kan wensen: tussen de allermooiste Karstbergen trapten we pittige klimmetjes weg, konden op zijn tijd lekker afdalen, hadden we meestal goede wegen en ook een stukje zeer slecht met stuiteren als gevolg, maar dat mag erbij horen op een fietsreis door China, én een prachtig fietspad langs de rivier. We hebben genoten, hadden alsmaar het wauw-gevoel. Dit is op en top reizen op de fiets!
Aangekomen in Guilin bleek dat ook een hele leuke stad. Mooie boulevard,
‘the place to be’, en veel bezienswaardigheden. Tijd voor een dagje rust na elf fietsdagen!

Onze uitdaging was daarna de route naar Ping’an, bij de Longji riceterraces. Een zware etappe van 95 km met stijgingspercentages tot 12%. Ons plan om dat met de bus te gaan doen hebben we laten varen. Het fietshart zei ons ook dit traject te willen fietsen. Voelen wat het is om al die haarspeldbochten omhoog te ploeteren.
En het is de moeite waard geweest. Beleven van de weg ernaartoe en nu onze ogen uitkijken op die prachtige rijstterrassen. Dit is zo oogverblindend mooi! In dit minderhedengebied van Rode Yao en Zhuang verbouwt men al zo’n 800 jaar rijst en andere gewassen op terrassen, gelegen tussen de 400 en 1200 meter hoogte. Qua omgeving is dit het absolute hoogtepunt, qua fietsuitdaging is het bereiken van Ping’an dat ook, maar de mooiste route lag tussen Xingping en Guilin een paar dagen geleden. Hoe mooi kan het zijn op onze fietsreis door Zuid-China? Nou, zó mooi dus!


AWOL in Zuid-China. Deel 4.

Alweer 3 weken onderweg. Wat vliegt de tijd. Nadat we naar de rijstterrassen in Ping’an zijn gefietst keerden we terug in Guilin. Genoten van een dagje de toerist uithangen, lekker op ons gemak van alles bezichtigd in Guilin.

De volgende fietsetappe leidde naar Yangshuo, hét toeristisch oord op deze route. Geen wonder, er is zoveel te zien en beleven. Wel een beetje een kermis, maar deze stad is een verblijf echt waard. Zo is er bijvoorbeeld een schitterende lichtshow te zien: Liu San Jie. Als je in Yangshuo bent mag dit echt niet ontbreken op je programma. In het centrum is het tot diep in de nacht een drukte van jewelste, maar het is ook wel een leuk sfeertje hier.

De rust vonden we op het platteland, een paar kilometer van Yangshuo verwijderd, tussen de karstformaties. En wat vind je daar? Nou, twee guesthouses van Nederlanders! En die zijn allebei leuk en sfeervol! Geweldig wat die Hollanders hier hebben neergezet!
En dan gaan we zomaar de laatste etappes fietsen. Er zijn er nog vier te gaan. De laatste twee houden we voor de laatste blog van onze reis, deze verschijnt maandag 8 mei.

Routes over het platteland, nog dagenlang fietsen we door die fenomenale omgeving van karstgebergte. We overnachten in lekkere hotels in steden, waar ook nog eens van alles te beleven is. En overdag fietsen we door kleine dorpjes, waar het langzame tempo en het echte Chinese leven de overhand heeft. Akkerbouw, verzin het maar en het groeit hier. Koeien en buffels. O ja, en varkens, veel gezien in vrachtwagens, op weg naar de slacht waarschijnlijk.

Het blijft fascinerend. Ook komisch, want verwacht niet één woord Engels onderweg. Volgende week is onze fietsreis helaas al geëindigd, maar wie weet wat voor verrassende belevenissen we nog mee gaan maken.

 

AWOL in Zuid-China. Deel 5.

Vanaf Mengshan hadden we eigenlijk niet zulke bijzondere etappes meer verwacht. Maar wat hadden we onszelf vergist, het was prachtig!
We volgden veel de rivier en hadden regelmatig flink te klimmen. Het was een pittige tocht, maar zo verrassend mooi! We fietsten een rustige weg door alleen maar landbouwgebied waar het leven zich rondom de rivier afspeelt. In de dorpjes onderweg heeft men vrijwel nooit een westerse toerist gezien (op een enkele fietser van AWOL na dan) en een woordje Engels moet je hier dan ook niet verwachten. En dat levert alleen maar leuke ontmoetingen en momenten op!

De onvermijdelijke laatste etappe van onze reis: naar Wuzhou. Een lange maar makkelijke etappe. Wij hebben hier gekozen voor een nieuw fietstraject, om het klimwerk te verminderen. Soms volg je de rivier, de weg is goed, wat heuveltjes op zijn tijd, maar het serieus klimmen is voor de laatste etappe verleden tijd. En hoe verrassend is het dat er op de landkaart en GPS geen wegen, dorpen en steden staan en wij ondertussen toch door flinke plaatsen fietsten?! Over een weg die, ondanks ontbrekende delen op de kaart, geheel klaar en lekker te fietsen is! Dat bedoelen we dus met ‘verrassend China’!

De tocht terug naar Guangzhou (Canton) leggen wij af per bus. Nog honderden kilometers fietsen door stedelijk gebied past niet in een fietsreis zoals AWOL voor ogen heeft. Het platteland laten we namelijk nu achter ons en per slot van rekening hebben we ook wel genoeg kilometers in de benen! En die bus was ook helemaal niet verkeerd: dat liep allemaal erg gesmeerd.

Nog een paar dagen in Guangzhou (Canton). Bezienswaardigheden bezoeken, in de parken vertoeven en kijken naar wat er zoal op en langs de Pearl River gebeurt. ’s Avonds nog een boottocht over de rivier door een schitterend verlicht Canton: mag je niet missen hoor! Dimsum eten en smullen van het lekkers dat de Cantonese keuken biedt: zalig! Wij maken de laatste fietstochtjes door deze immense stad. En dat vanuit een fijn hotel op Shamian Island, de beste plek van deze stad!

Maar, het zit erop! We hebben een goede terugvlucht met Cathay Pacific gehad en zijn weer thuis. Hier beginnen wij aan het laatste deel van onze taak als routecontroleur; alle bevindingen uitwerken, het Fietsrouteboekje herschrijven, maar natuurlijk ook terugblikken en nagenieten!

Check hier de reis die wij hebben gefietst: https://www.awol.nl/fietsreis/de-ontmoeting

Neem contact op met Asian Way Of Life en ontdek ook deze prachtige bestemming! Dit wil je absoluut niet missen!

AWOL in Thailand 2016-2017

AWOL in Thailand. Deel 1.

Dit keer zijn wij in Thailand. Op Kerstdag vlogen wij met Singapore Airlines naar Chiang Mai, in Noord-Thailand.
Wij besloten Premium Economy Class te vliegen, een nieuw product van Singapore Airlines. Voor de fietser is het voordeel dat je een bagagevrijdom hebt van 35 kilo (i.p.v. 30 kilo). Zeer comfortabel en een uitstekende service van Singapore Airlines! Neem hier een kijkje: http://www.singaporeair.com/microsite/a350/#/explore/PEY_01A

Ditmaal fietsen wij een stuk door het noorden van Thailand en vervolgen dan onze weg van Phayao naar Sukhothai. Vanaf deze historische stad vernieuwen wij de AWOL tocht naar Ayutthaya, zo’n 70 km ten noorden Bangkok. Onderweg komen wij in Phitsanulok en hier blijven wij een dag om de tempels, de boten in de Nan-rivier en de avondmarkt aan de rivier te bezoeken.

Waarschijnlijk fietsen we dit keer Bangkok in. Na een paar dagen Bangkok stad, fietsen we door de klongs naar het zuiden. Via de oost- en de westkust eindigen we op 19 februari op Phuket. Wij zullen dan 3000 kilometer gefietst hebben.

Laten we beginnen bij het begin, Chiang Mai. In Chiang Mai valt veel te zien: de stad kent honderden fraaie tempels. We maken een uitstapje naar de Doi Suthep. Vanaf deze berg heb je een fraai uitzicht over de stad. ’s Avonds gaan wij naar de levendige Night Bazar in het oostelijke deel van de oude stad. Deze avondmarkt strekt zich uit over meerdere straten. Overdag is een bezoek aan China Town de moeite waard. Hier is ook de Warorot Market, op deze Chinese markt verkopen ze etenswaren.

Wij maken een leuk fietstochtje naar Lamphun, 30 km ten zuiden van Chiang Mai. Zodra je Chiang Mai uit bent, fiets je al over rustige wegen. In Lamphun bezoeken we de Wat Chama Thewi (tempel). De oorsprong van deze tempel zou dateren uit de 8e of 9e eeuw.

Enorm benieuwd waren wij naar hoe Oud en Nieuw dit keer gevierd zou worden. De Koning is slechts 2 ½ maand geleden overleden. Dat merk je wel; geen feestverlichting, grachten niet versierd, portretten van Koning overal te vinden. Maar…. met de jaarwisseling werden wij toch verrast met vuurwerk en konden wij weer een wensballon oplaten.

Na een verblijf van 7 nachten in een fijn hotel met zwembad in het oude centrum van Chiang Mai, gaan we uitgerust op pad. Het is 2 januari, onze eerste fietsetappe! Een mooie, deels heuvelachtige fietstocht, met als eindpunt een warm welkom bij een bekend adres.

Onze avonturen gaan beginnen!

 

AWOL in Thailand. Deel 2.

Na een paar dagen fietsen, ruim 230 km verder bereiken wij Tha Ton. Deze stad ligt aan de grens met Myanmar, aan de Mae Kok rivier. In Tha Ton mag je de beklimming naar de tempel Chedi Kaew absoluut niet missen! De taartvormige tempel, zichtbaar vanaf de brug, is één van de belangrijkste tempels van Thailand. Binnen tref je beelden aan uit heel Azië.

In Tha Ton kiezen wij voor een comfortabele accommodatie, fraai gelegen aan de rivier. Helaas kunnen wij niet genieten van het uitzicht vanaf onze veranda aan het water, het regent namelijk al de hele dag. De fietsen staan op de veranda, wij zitten droog en warm binnen.

De volgende dag kopen wij onze boottickets naar Chiang Rai. In 4 uurtjes varen wij door de jungle naar deze levendige stad. Vanuit Chiang Rai bezoeken velen reizigers de White Temple (Wat Rong Khun), zeer de moeite waard. Wij gaan op bezoek bij goede vrienden op een boerderij.

Wij bezoeken ook het Flower Festival, kleurrijk en mooi neergezet. Het was er rustig dit jaar en gewijd aan de overleden Koning. Het valt ons op dat je onderweg overal rouw drapering om portretten heen ziet, vooral bij overheidsgebouwen en banken. Maar de avondmarkten, ook die in Chiang Rai, zijn net zo druk en fleurig als normaal.

Weer op het zadel, na een korte maar zware klim van ruim 10%, bereiken wij het Opium museum, een stukje geschiedenis, aanrader. Een prima plek om een pauze in te lassen. De poort naast het museum leidt tevens naar een mooi uitzichtpunt. Dit is het drielandenpunt van Thailand, Myanmar en Laos. Er zijn veel souvenirwinkeltjes en accommodaties.

De dagen die volgen brengen ons via rustige, landelijke wegen langs vele rijstvelden en de legendarische Mekong rivier. Altijd een feest om hier te fietsen!

 

AWOL in Thailand. Deel 3.

23 dagen geleden vertrokken wij uit Nederland. Na regenachtige weken in het noorden van Thailand en zo’n 850 km verder, zijn wij afgelopen weekend aangekomen in Sukhothai. De zon schijnt!

In Sukhothai besluiten wij een aantal rustdagen in te plannen, o.a. voor het bezoeken van het Historical Park. De vele bezienswaardigheden, zowel binnen als buiten de stadsmuren, maken dit park heel indrukwekkend en absoluut de moeite waard om te bezoeken!

“Sukhothai is voor Thailand wat Angkor is voor Cambodja.”

Even een feitje: tot 1939 heette Thailand ‘Siam’. Sukhothai was de eerste hoofdstad van Siam. In het Historical Park van Sukhothai zijn de overblijfselen van deze eerste hoofdstad van Siam. De stad floreerde van het midden van de 13e eeuw tot het einde van de 14e eeuw: de Siamese Gouden Eeuw. Sukhothai werd verlaten toen de invloed en macht van Ayutthaya, de tweede hoofdstad, toenam. Je bezoekt het Historical Park vanuit het oude centrum van Sukhothai ‘Old Sukhothai’.

Het historische complex met tempels, ruïnes en enorme boeddhabeelden bevindt zich 12 km ten westen van (new) Sukhothai. Het is er een stuk minder toeristisch dan in Ayutthaya. Trek er gerust een dag voor uit om alle historische gebouwen en ruïnes te bezichtigen, het leukste is om dit natuurlijk per fiets te verkennen.

Het centrum van (new) Sukhothai heeft een levendige avondmarkt. Sukhothai kent tal van hotels en guesthouses en heeft alle voorzieningen. Er is in het centrum zelfs een goede fietsenwinkel. Wij verblijven in Old Sukhothai, in een mooi guesthouse vlakbij de ingang van het Historical Park.

Wij zijn nog een klein weekje verwijderd van de hoofdstad Bangkok, bij ons goed bekend. Zojuist hebben wij besloten Bangkok stad niet in te gaan. Hoe onze reis verder verloopt, delen wij graag volgende week maandag weer met jullie. Bedankt voor het volgen!

 

AWOL in Thailand. Deel 4.

Vandaag berichten wij jullie uit de tempelstad Ayutthaya. Wij zijn nu op de helft van onze reis!

Tot onze verbazing hebben wij voor het eerst in 25 jaar regen van betekenis gehad. Wij hebben zelfs een verplichte rustdag moeten inlassen wegens stromende regen. Sinds twee weken hebben wij nu weer ouderwets 33 graden, heerlijk. Zuidelijker is het al maanden slecht weer met veel wateroverlast, maar de vooruitzichten zijn goed. Desnoods gaan we waterfietsen 😉

We gaan nu richting de kust aan de Golf van Thailand (ten zuid-westen van Bangkok) waar wij de 28e Chinees Nieuwjaar jaar vieren. Dit jaar is het jaar van de Haan.
Maar voordat wij de kust bereiken, komen wij o.a. in de stad Nakhon Sawan. Dit is een grotere stad met een opmerkelijke Chinese invloed. Van alle Thaise steden wordt hier het Chinees Nieuwjaar het meest uitbundig gevierd.
In deze stad vloeit het water van 4 grote Noord-Thaise rivieren: de Yom, de Wang, de Nan en de Ping, samen in de Chao Praya, richting Bangkok en de zee. De belangrijkste waterweg van het land, die ook wel de levensader van Thailand wordt genoemd. Vanaf de rivierkade in Nakhon Sawan kun je met bootjes naar de overkant. Je kunt ook een boottocht maken. Langs de rivierkade vind je een leuke markt.

Onderweg naar Ayutthaya genieten wij vooral van het dagelijkse leven in Thailand, de dorpen en stadjes, de vele marktjes en de mooie zonsondergangen.

Vanmorgen beleefden wij een typisch Thai Westers ontbijt. Na twee boterhammen was het brood op. Het meisje van de accommodatie ging naar de winkel en 10 minuten later was er weer brood. Toen kwam ze erachter dat er geen ham meer was voor bij de eieren, dus weer naar de winkel en 10 minuten later was er ook weer ham. Tja, zo gaat dat soms. Gelukkig hadden we een rustdag.

Nu zijn wij in Ayutthaya. Na de Sukhothai periode was Ayutthaya van 1350 tot 1767 de hoofdstad van Siam (Thailand). Rond 1700 had de stad meer dan één miljoen inwoners. Er zijn ook herinneringen aan de Nederlandse VOC, die hier van 1634 tot 1767 een nederzetting had om handel te drijven. In 1767 werd de stad verwoest door het Birmaanse leger. Wij vinden het de moeite waard om de tijd te nemen voor een bezoek aan de historische plaatsen. En dit kan natuurlijk uitstekend op de fiets!

 

AWOL in Thailand. Deel 5.

Vandaag zijn wij aangekomen bij de kust! Heerlijk om hier te fietsen. In dit deel van onze reis, volgen wij een verbindingsroute in Midden-Thailand. Een tocht met veel hoogtepunten.

Bij vertrek uit Ayutthaya, volgen wij eerst de Chao Phraya (rivier). In twee dagen fietsen wij via agrarische weggetjes, langs kanalen en rijstvelden richting de stad Kanchanaburi, beroemd om de River Kwai. De belangrijkste trekpleister is hier de brug die de Japanners tijdens de Tweede Wereldoorlog lieten bouwen door krijgsgevangen en Aziatische dwangarbeiders. De werk- en leefomstandigheden waren erbarmelijk. Vele duizenden overleefden het niet. Onder de dodelijke slachtoffers waren 2782 Nederlanders.
Breng ook een bezoek aan het museum van de Birma-spoorweg, dit is de moeite waard.

Je kunt in Kanchanaburi prima zelfstandig op pad door je te oriënteren op de rivier en de heuvels. Een van de hoogtepunten is het Erawan Nationaal Park met de gelijknamige waterval, die feitelijk wordt gevormd door zeven watervallen achter elkaar. Het park ligt op 65 km van de stad, maar er gaat ieder uur een bus. De fietsen kunnen mee.

Na een rustdag in Kanchanaburi, gaan wij weer verder, op naar de bekendste Floating Market van Thailand: in Damnoen Saduak. Op de fiets genieten wij van het karstgebergte om ons heen. Op het tweede deel van de tocht komen wij regelmatig langs dorpen en stadjes, waar wij kunnen stoppen voor een stuk fruit en een blikje Cola.
In Damnoen Saduak verblijven wij in een heerlijk resort, met bungalows in een mooie tuin. Er is een zwembad en een goed restaurant. Hier vandaan bezoeken wij de Floating Market. De markt vindt plaats op iedere morgen van 08.00 tot 12.00 uur. Overal worden boottochtjes aangeboden. Langs het water zijn tal van souvenirstalletjes, maar er zijn ook leuke restaurantjes op peddelbootjes, waar vooral de Thai zelf op afkomen. Wij besluiten de drukte achter ons te laten en steken een bruggetje over. Hier bereiken wij een deel van de markt waar geen toerist te verkennen is, behalve wij zelf ;). Dit is genieten!

Na een tochtje van zo’n 50 km door de omgeving van Damnoen Saduak, gaan wij de volgende dag op weg naar de kust! Een aangename toevoeging aan onze reis. Wij fietsen door een groene omgeving, langs kokosnotenpalmen en bananenplantages. Later die dag langs Wetlands en natte rijstvelden. Onderweg bezoeken we bijzondere tempels.

Wij naderen de badplaats Cha-Am. De verkeersdrukte neemt toe. De routemogelijkheden worden schaarser en de keus aan wegen minder. Maar, wij aan zee! Het is hier vlak, slechts op enkele plaatsen moet kort en licht geklommen worden.

In het gezellige Cha-Am blijven wij een paar nachtjes. Tot volgende week!

 

AWOL in Thailand. Deel 6.

Precies een week geleden waren wij in de levendige badplaats Cha-Am. Vandaag zijn wij een kleine 300 km verder, in een klein vissersdorpje Ban Bang Boet. Meer hierover verder in dit bericht.

De etappe vanaf Cha-Am is een aardige rit. Het eerste deel landelijk, rustig en goed te fietsen. Een kleine 30 km verder bereiken wij de badplaats Hua Hin. Bekend bij vele westerse toeristen. Er zijn diverse stranden en tal van  accommodatiemogelijkheden. Een bezoek aan het voormalige Railway Hotel (Sofitel) mag hier niet ontbreken. Hier werden opnamen gemaakt voor de film The Killing Fields. Uiteraard kun je in Hua Hin genieten van fijne restaurants, de stad heeft ook een goede avondmarkt!

Wij vervolgen onze weg. Langs mooie natuurgebieden, viskwekerijen en gezellige baaien bereiken wij 2 dagen later een stadje, aantrekkelijk gelegen aan een baai. Vanwege het noodweer de afgelopen maanden, fietsen wij met onze wielen halverwege in het water dit stadje binnen. Het bijzondere is dat het water alweer verdwenen is naarmate de avond nadert en men zich voorbereidt op de avondmarkt.

De baai hier is niet geschikt om in te zwemmen. Wel kun je je naar een strand verderop laten brengen. Hier geniet je van een biertje op een strandstoeltje en eet je in leuke restaurantjes aan zee, heerlijk.  Vergeet niet de Khao Chong Krajok te beklimmen, na ruim 400 treden heb je een geweldige uitzicht over zee en kun je de zon zien ondergaan boven Myanmar!
‘s Avonds wandelen we over de avondmarkt en bestellen we gefrituurde garnalen, lekker.

De volgende dagen fietsen wij door meer vissersdorpen. Leuk om op deze manier het dagelijks leven van de Thai mee te maken. Wij fietsen zelfs nog een stuk langs zee op een fietspad! Ook hier gaan de ontwikkelingen hard.
Onderweg treffen wij waterravage aan. Een stuk grond waarop een restaurant stond is weggespoeld. Een dam in Myanmar was doorgebroken en het water heeft zich dwars door het land heen gestort, wat een kracht.

Het stadje waar vandaan wij jullie vandaag berichten heet Ban Bang Boet, zo’n 400 km ten zuiden van Bangkok.
Naast een fraai strand, is hier niet zoveel te doen. Het is genieten van het dagelijks leven dat zich hier afspeelt.
Bijzonder is dat wij hier veel boten op het water zien liggen. De boten schijnen groen licht en trekken hiermee de vissen naar hun toe. Morgenochtend zullen we vast de vangst kunnen bekijken.

Een kort berichtje dit keer, wel met fraaie plaatjes. Groet Martin en Janine

 

AWOL in Thailand. Deel 7.

Een kort bericht van ons, wij doen het wat rustiger aan want wij hebben tijd over.

In ons vorige bericht gaven wij aan dat wij waren geëindigd in het stadje Ban Bang Boet, aan de oostkust van Thailand. Vanaf Ban Bang Boet fietsen wij een mooie tocht door het binnenland met af en toe wat heuvels, langs kokospalm- en rubberplantages.
Wij sluiten onze dag af met een biertje en een heerlijke Thaise maaltijd bij een mooie accommodatie aan het strand.
Hier vandaan worden boottochten aangeboden naar het eiland Ko Tao. Een dagtocht (of langer) naar dit eiland is de moeite waard! De overtocht duurt 1,5 uur. Vanaf Ko Tao kun je nog verder varen naar de (drukkere) eilanden Ko Phangan en Ko Samui.

De volgende dag fietsen wij over licht heuvelachtige wegen langs plantages en regenwouden. Om ons heen horen wij de apen brullen, geweldig. Even verder stuiten wij op wegwerkzaamheden, men is bezig de weg te verbreden.
Met een grote glimlach worden wij die middag ontvangen door de eigenaresse van het Pannika Resort, Aungkana, wat een lief mens. Zij neemt ons die avond mee naar een restaurantje in de stad en de volgende ochtend staat er een prima ontbijt klaar.

Vrijdag 10 februari krijgen wij een flink heuvelachtige tocht voor onze kiezen, maar wel prachtig! Onderweg veel fruitstalletjes, fijn voor een korte stop. Het is heet.
Je kunt onderweg een bezoekje brengen aan de rubber- en koffieplantages die in het Fietsrouteboekje beschreven staan. Hier worden de koffiebonen gebrand en men legt je graag uit hoe het allemaal in z’n werk gaat. Als je het leuk vindt mag je een handje meehelpen door te koffiebonen te malen en hierna een kopje koffie te maken in een ouderwetse koffiemolen.
Wij bereiken de stad Ranong, bekend om de Hot Springs. Vanuit Ranong kun je een trip boeken naar de eilanden, waaronder Ko Chang en Ko Phayam. Dit slaan wij over.

Morgen staat voor ons de etappe naar het Laem Son National Park op de planning, een geweldig mooi natuurgebied vinden wij. Onderweg daar naartoe nemen wij misschien nog een kijkje bij het Thais-Nederlands project Runs ‘N Roses. Deze ECO-tourism organisatie heeft een schooltje gebouwd op hun terrein voor gehandicapte kinderen uit de omgeving. Ze ondersteunen het Thai Child Development Foundation.

Nog 250 km en dan arriveren wij op Phuket!

AWOL in Thailand. Deel 8.

Een kort bericht dit keer, want wij zijn aangekomen op Phuket! Bestemming bereikt. Woensdag vliegen we terug naar Nederland.
We hebben 2400 kilometer gefietst.

De laatste week, langs de westkust van Thailand, werd het duidelijk heter. Er zijn hier veel mooie accommodaties. Vooral op de minder toeristische plekken, waar wij als fietsers natuurlijk ook komen, is het goed toeven. Vaak met de zee of een zwembad bij de hand. ‘s Avonds een heerlijke visschotel.

Hieronder een foto impressie van de laatste fietsdagen.

Interesse in deze prachtige tocht, neem gerust contact op met Asian Way Of Life voor meer informatie: info@awol.nl

Bedankt voor het volgen, wie weet tot een volgende keer! Groet, Martin en Janine

AWOL op de fiets door Zuid-Korea 2016

AWOL in Zuid-Korea. Deel 1.

Dit keer zijn wij in Zuid Korea. Onze (bestaande) fietsroute is toe aan een update, want er zijn veel fietspaden bijgekomen en dat is tenslotte lekker fietsen. Ook gaan wij ons best doen enkele etappes verder te verfraaien door het toevoegen van bezienswaardigheden en waar mogelijk nieuwe, kleine rustige weggetjes te beschrijven.

Deze fietsroute begint en eindigt in Seoul. Een stad met de nodige bezienswaardigheden. Wij hebben de oude stadspoorten en enkele paleizen bezocht en de “wisseling van de wacht” bijgewoond. Vanuit de Seoul Tower in het Namsan Park heb je een prachtig uitzicht over de stad. Als je wilt kun je er ook een liefdesslotje bevestigen. Er hangen er duizenden! Ook hebben wij onze ogen weer uitgekeken op de Gwanging Market en dan met name het gedeelte waar etenswaren worden verkocht. Dat blijft in Azië altijd een feest.

Inmiddels hebben wij de eerste 2 etappes gefietst. Deze gaan over mooi aangelegde fietspaden. Er was genoeg te zien onderweg. Ongelooflijk hoeveel mensen actief bezig zijn.
Naast de nodige fietsers zagen we mensen o.m. handballen, skeeleren, waterskiën en niet te vergeten fitnessen. Met regelmaat zie je fitnesstoestellen langs de kant van de weg.

In het stadje waar we nu zijn hebben we een goed hotel gevonden. Voordat we morgen verder fietsen brengen we eerst nog een bezoek aan een interessant tempelcomplex.

Wordt vervolgd…

AWOL in Zuid-Korea. Deel 2.

We zijn gearriveerd in Gyeongju, een stad met vele bezienswaardigheden die op de Unesco werelderfgoedlijst staan. Zo zijn er de koningsgraven uit de Shilla Dynastie, die als immense bulten in het landschap liggen, een interessant museum en nog veel meer. Het is dan ook zeker de moeite waard er 1 of 2 dagen te blijven!

De afgelopen week hebben we ook een aantal bezienswaardigheden verkend die de moeite waard zijn om ook in ons Fietsrouteboekje te worden opgenomen. Wij hebben een traditioneel dorpje bezocht welke ook op de Unesco werelderfgoedlijst staat en we ontdekten we een imposant boeddhistisch tempelcomplex. We bezochten een prachtig park waar o.a. een soort openluchtmuseum is gevestigd, dat tevens als filmstudio in gebruik is.

Tussen dit alles door fietsen we over mooie, rustige wegen. We zien onder meer rijstvelden, druivenplantages en kleinschalige landbouw. Af en toe treffen we een echt koffiecafé waar we genieten van een heuse espresso of cappuccino.

AWOL in Zuid-Korea. Deel 3.

Sharon is inmiddels in Korea aangekomen. Wat een warm ontvangst, vriendelijke mensen en heerlijk eten! De eerste avond al werd zij uitgenodigd om bij een typisch Koreaans diner aan te schuiven. Absoluut genieten. Een goed begin van een indrukwekkende tocht!

Onze fietsreiscontroleurs zijn al een ruime week aan het fietsen. De kiekjes die zij ons toesturen zijn adembenemend prachtig! Gifgroene rijstvelden, imposante bouwwerken, interessante mensen en opvallende kledij. Zo ook te zien in het vorige bericht. Sharon heeft zich inmiddels aangesloten bij de fietsers. Eindelijk mag ook zij fietsen!

De eerste fietsdag zit erop voor haar. Een verkennend rondje in en rondom Gyeunju. Highlights tijdens deze dag waren de weggetjes langs de mooie rijstvelden en de boeiende Bulguksa tempel. Een prettige eerste etappe. Het beloofd veel goeds!

Korea heeft een boel te bieden, dat is nu al duidelijk. De fietsers kijken hun ogen uit!

Blijf ons volgen, volgende week maandag weer een nieuwe update!

 

AWOL in Zuid Korea. Deel 4. 

We verlaten Gyeonju en maken zo’n 50 km verderop kennis met de Zuid Koreaanse kust.

We merken dat het toeristenseizoen al afgelopen is, het is erg rustig. In de 3 dagen dat we aan de kust fietsen, worden we verrast door weer een heel ander gezicht van het land. We fietsen langs de ruige kust, vissershaventjes, we bezoeken vismarktjes en zien overal talloze krabrestaurants. Vis hangt zelfs langs de weg te drogen, fraai!
Met zo af en toe een korte klim, zijn deze etappes vlak tot heuvelachtig, prima te doen.

Vanuit de stad Uljin gaan we het binnenland in, met als hoogtepunten de schitterende valleien en de indrukwekkende tempels in het Odaesan national park. Je ziet hier o.a. de oudste tempelbel van Korea! Het national park is ook een geliefd wandelgebied voor de Koreanen.

Het ontbijt is in Korea meestal niet inbegrepen bij je overnachting. Het fijne is dat je in bijna elk stadje een bakkerij / supermarktje treft waar je broodjes kunt kopen en kunt genieten van westerse koffie. Wat een luxe!

Vanuit Gyeonju zijn het 6 etappes naar het stadje Jinbu waar wij vandaag zijn aangekomen. Morgen fietsen we terug naar de kust…..

AWOL in Zuid-Korea. Deel 5.

Nog 2 etappes te gaan alvorens we weer in Seoul terug zijn. We hebben ook de afgelopen week genoten van dit land.
Nadat we Jinbu verlieten hebben we een nieuwe doorsteek gemaakt naar de kust. Er zijn in deze regio namelijk veel bouwactiviteiten i.v.m. de Olympische Winterspelen in 2018 en die drukte willen wij waar het kan graag vermijden.

We fietsten 3 etappes langs de kust, veelal over fietspaden of rustige weggetjes, alvorens weer het binnenland in te gaan. Tijdens 1 van deze dagen brachten we een bezoek aan het Seorak National Park, het beroemdste park van Zuid Korea. Je kunt hier o.a. wandelingen maken, er zijn vele routes uitgezet.
Ook ontdekten we een fraai tempelcomplex, met onder meer een grot met prachtige wandschilderingen. De monniken verblijven er ook en wij waren getuigen van hun dagelijkse gebedsrituelen, erg indrukwekkend.

De laatste dag aan de kust hebben een uitstapje gemaakt naar de DMZ (demarcatielijn), vanwaar we een blik konden werpen op Noord Korea. Het museum, waar de geschiedenis van de oorlog met Noord Korea wordt uitgebeeld, was zeer de moeite waard.
De laatste 2 etappes vertoefden we weer in het binnenland en hier en daar hebben we nieuwe rustige wegen gevonden. Het zijn pittige etappes, maar mooi fietsen. Het is een gebied niet ver van de DMZ waardoor je veel militaire activiteiten ziet. We fietsten ook langs een nieuw park, het “International Peace Art park” waar kunstenaars zich op het onderwerp oorlog & vrede hebben gestort. Bijzonder.

Thailand van Chiang Mai naar Phuket 2015-2016

Thailand, Chiang Mai, deel 1.

Volg ons dit keer in het land van de glimlach, Thailand! Startpunt: Chiang Mai, eindpunt: Phuket.

Aangekomen in Chiang Mai op Eerste Kerstdag, genieten wij van de faciliteiten in het hotel en maken wij ons klaar voor een fietstocht van bijna 3000 km.

In Chiang Mai is veel te zien: de stad kent honderden fraaie tempels. Een uitstapje naar de Doi Suthep is ook de moeite waard. Vanaf deze berg heb je een fraai uitzicht over de stad.
’s Avonds brengen wij een bezoek aan de levendige Night Bazar in het oostelijke deel van de oude stad. Deze avondmarkt strekt zich uit over meerdere straten.

Omdat onze reis eindigt op Phuket, sturen wij ons verpakkingsmateriaal via het postkantoor in Chiang Mai op naar het postkantoor op Phuket. De doos waarin het opgestuurd moest worden was duurder dan de verzendkosten. Totale kosten: 140 Baht (plm. € 3,50).

Op 1 januari 2016 vertrekken wij naar het noorden, richting Mae Sai, aan de grens met Myanmar (Birma). Tijdens het eerste deel van de reis controleren / vernieuwen wij de fietstocht in Noord-Thailand.

Thailand van Chiang Mai naar Phuket, deel 2.

Voor onze start aan de fietsroute Noord-Thailand, hebben wij nog een bezoek gebracht aan een fietsverhuur bedrijf in Chiang Mai. De fietsen voldoen aan de eisen, goed nieuws dus! Geniet van het gemak dat er een fiets voor u klaar staat op bestemming. Deze is van alle benodigde accessoires voorzien.

Vandaag zijn wij aangekomen in Tha Ton, aan de grens van Myanmar. Het eindpunt van de vijfde etappe. Onze nieuwsgierigheid bracht ons ertoe weer een poging te wagen Myanmar in te fietsen. Het mocht ook dit jaar niet baten. Boeddha schuddebuikt van het lachen!

In Tha Ton staat één van de mooiste tempels van Thailand, de Chedi Kaew. In deze taartvormige tempel staan beelden uit heel Azië, prachtig.

Thailand van Chiang Mai naar Phuket, deel 3.

Ondertussen zijn wij al een weekje onderweg en hebben wij zo’n 400 kilometer per fiets afgelegd. Na een mooie etappe over rustige wegen komen wij aan in Chiang Saen, een historisch plaatsje aan de Mekong Rivier met een overvloed aan prachtige oude tempels!

Tijdens de tocht hiernaartoe zijn wij langs het drielandenpunt Thailand, Laos en Myanmar gefietst, De Gouden Driehoekgenoemd. Dit was vroeger het hart van de opiumhandel. Het Opium Museum is zeker een bezoekje waard.

Wij laten ons dit keer lekker verwennen en verblijven in het Gin’s Maekhong View Resort  & Spa. Wij hebben een mooi uitzicht over de Mekong Rivier en genieten van de gemoedelijke sfeer.

Benieuwd naar wat wij nog allemaal mee gaan maken in Thailand? Blijf ons volgen! 

Thailand van Chiang Mai naar Phuket, deel 4

Wij zijn in Kampaeng Phet en hebben inmiddels al zo’n 1200 km gefietst. Het weer is hier heerlijk. De temperatuur ligt tussen de 25 en 30 graden en wij hebben wind mee. Dat fietst lekker! De Thai zijn heel enthousiast, soms worden wij spontaan omhelsd, lieve mensen. De accommodaties in deze omgeving zijn prettig en wij genieten weer van verrukkelijk Thais eten!

Onderweg naar Kampaeng Phet zijn wij langs het Phayao Lake gefietst waar indrukwekkende witte draken te zien zijn in het water, heeft iets mysterieus zo met de ondergaande zon….

De tocht naar het zuiden langs de rivier de Yom naar Sukhotai was prachtig. Weidse uitzichten over groene rijstvelden, rood-bruine onverharde weggetjes, redelijk vlak ook. Vogels in overvloed hier, reigers en malibu vogels hebben wij gezien!

Eenmaal in Sukhotai genoten wij van een mooie kleurrijke tempel met aangrenzend een beeldentuin. In Sukhotai is genoeg moois het bezoeken waard. Ooit was Sukhotai onderdeel van het Khmer- Rijk, daarna werd het onafhankelijk verklaard en maakte de Thai er een Koninkrijk van. Tegenwoordig is dat het niet meer, het is een stad in een gelijknamige provincie Sukhotai. Dat maakt het niet minder speciaal, je kunt het historisch park bezoeken die de ruïnes van de prachtige Koninkrijk Sukhotai omvat.

Op naar Ayutthaya!

Thailand van Chiang Mai naar Phuket, deel 5

Afgelopen week zijn wij langs de rivieren gefietst van Sukhothai naar Ayutthaya en hebben wij er al 1500 km opzitten. De tocht was prachtig, voornamelijk fietsten wij over kleine paden door dorpen langs de Chao Praya Rivier. In de Chao Praya Rivier vloeit water van de vier grote Noord-Thaise rivieren de Nan, de Yom, de Wang en de Ping. Het water stroomt richting de stad Bangkok en uiteindelijk naar zee. De Chao Praya is de belangrijkste waterweg van het land, die ook wel de levensader van Thailand wordt genoemd. Met bootjes is het mogelijk de rivier over te steken. Onderweg zijn wij veel leuke markten en restaurantjes tegengekomen. Heel gezellig!

Volgende week bereiken wij de kust, maar nu eerst genieten van Ayutthaya, een bijzondere stad. Na de Sukhothai periode was Ayutthaya van 1350 tot 1767 de hoofdstad van Siam.
Rond 1700 had de stad meer dan één miljoen inwoners. Er zijn ook herinneringen aan de Nederlandse VOC, die hier van 1634 tot 1767 een nederzetting had om handel te drijven. Bij de Chao Praya is een plaquette ter herinnering aan de factorij van de VOC. In 1767 werd de stad verwoest door het Birmaanse leger. Het is de moeite waard om de tijd te nemen voor een bezoek aan de historische plaatsen. Je kunt dit uitstekend op de fiets doen.

Tot volgende week!

Thailand van Chiang Mai naar Phuket, deel 6

Na een tocht van drie dagen langs Bangkok door de Wetlands, de zoutpannen en langs de drijvende markten van Damnoen Saduak, zijn wij in Cha-Am aan de kust aangekomen!
Cha-Am ligt op ongeveer 170 km ten zuidwesten van Bangkok. Het is een gezellige badplaats met het langste zandstrand van Thailand! In de weekenden en tijdens schoolvakanties is het erg in trek bij de Thaise bevolking, veelal komende uit Bangkok. Wij zijn er op een zaterdagavond. Dat betekent drukte en live muziek. Geniet ook  van de heerlijke visspecialiteiten!

Na een aangenaam verblijf in Cha-Am zijn wij naar Hua Hin gefietst. De volgende badplaats, hier gericht op westerlingen. Een bezoek aan het voormalige Railway Hotel (thans Sofitel) mag niet ontbreken. Hier werden opnamen gemaakt voor de film The Killing Fields. In Hua Hin vind je ook een goede nightmarket.

Wij hebben nu bijna 1900 km gefietst en vervolgen onze tocht zuidwaarts langs de oostkust. Nog ruim 300 km en dan steken wij over naar de westkust, via het smalste gedeelte van Thailand! Hier fietsen wij door de mangroven en langs Nationale Parken naar Phuket.

Thailand van Chiang Mai naar Phuket – Deel 7

Wij fietsen nu een week langs de oostkust van Thailand en genieten volop van de mooie uitzichten over zee tijdens het fietsen! Ook hier komen wij leuke Thaise koeien tegen. Wij zijn de 417 treden van de Khao Chong Krajok opgeklommen en hebben de zon zien ondergaan boven Myanmar, fascinerend.

Onderweg verblijven wij in leuke vissersdorpen, vandaag in Ban Bang Boet. Op de foto kun je een Thaise dame zien die in een gigantische kuip met visjes staat, grappig om te zien. In het dorp is Chinees Nieuwjaar luidruchtig gevierd, met veel lekker eten. Happy New Year!

De kust is mooi, lekker relaxed en heeft de ons bekende Thaise gezelligheid. Wij zijn nu wel erg benieuwd naar de schoonheid van de westkust, daar zullen wij aankomende week naartoe fietsen. Kijken er nu al naar uit om de prachtige Mangroven te mogen bewonderen. Onderhand hebben wij al 2200 kilometer in de benen zitten, gelukkig hebben wij er nog genoeg te gaan!

Thailand van Chiang Mai naar Phuket – deel 8

Na weer een weekje fietsen zijn wij overgestoken van de oostkust naar de westkust van Thailand. Wat een pracht en praal.

Wij fietsen hier door het Laem Son National Park, genietend van het fietsen langs de Mangrove en door het imposante oerwoud. Naast fietsen, is een boottochtje door de Mangrove of naar een onbewoond eiland ook erg bijzonder om te beleven. Zoveel verschillende dieren wonen in dit park, je kijkt je ogen uit.

Het Thais-Nederlands project Runs ’N Roses is ook een bezoekje waard. Deze ECO-tourism organisatie heeft een schooltje gebouwd op hun terrein voor gehandicapte kinderen uit de omgeving. Zij ondersteunen het Thai Child Development Foundation. Hier kun je overnachten, midden in de prachtige natuur! Je kunt ook voor accommodatie dichterbij zee kiezen, het is hier allemaal mooi. Als fietser ben je zeer welkom.

Wij hoorden dat er in Nederland wat sneeuw is gevallen, nu is het hier zo’n 35 graden, soms zelfs meer, warm maar goed te doen op de fiets!

Dan te bedenken dat wij nog maar een weekje te gaan hebben….. jammer!

Thailand van Chiang Mai naar Phuket – deel 9

Het is volbracht!

Na 2900 km hebben wij Phuket bereikt. Het was een voorspoedige reis. Wat zijn wij blij met de diverse nieuwe delen in vele etappes. De route gaat nu nog meer over kleine rustige wegen.

Het was een prachtige tocht door heuvels en dalen, langs rivieren en zeeën, door steden en door dorpen. Wij zijn zuidwaarts de hitte in gefietst, begeleid door oproepen tot gebed vanaf de moskeeën. Vijfendertig graden en meer was de laatste weken heel normaal. Gelukkig wachtte ons doorgaans een zee of een zwembad. Op de foto’s zien jullie alle prachtige flora en fauna die wij hebben gezien.

Onderweg zijn wij meerdere fietsers tegengekomen. Dit leidde tot leuke gesprekken. Ook hebben wij van noord naar zuid oude bekenden opgezocht. Vaak hartverwarmende ontmoetingen.

Het fietsen is perfect gegaan, nog geen lekke band. Heerlijk.

Al met al een succesvolle reis. Op naar huis.

Vietnam-Laos-Thailand: van Hanoi naar Bangkok 2015

Van Hanoi, via Laos, naar Thailand, deel 1.
Onderweg op de fiets kom je wel eens dingen tegen die je niet direct herkent. Wij kwamen deze man tegen die iets liet drogen in de zon. Het ruikt naar postelein, of is het misschien tabak?

Van Hanoi, via Laos, naar Thailand, deel 2.
Goedenavond, ook onze dag zit er weer op! Wij hebben een nieuwe etappe van 100km in 2 delen geknipt en zitten nu in fantastisch guesthouse in Ban Nahin (Laos). Dat is op de weg naar de Konglor Caves. Vanmiddag hebben wij een uitstapje gemaakt naar de watervallen hier in de buurt.
Nu genieten van het prachtige uitzicht. Vanavond bakken ze frietjes voor ons, echt een feestje hier.

Van Hanoi, via Laos, naar Thailand, deel 3.
Er is zoveel moois in Laos! Wij zijn alweer gearriveerd in Pakse. Wij zijn vlakbij de grens met Thailand, waar we de fietsroute ‘De Smaragden Driehoek’ oppakken richting Bangkok.

Van Hanoi, via Laos, naar Thailand, deel 4.
Het einde van onze reis nadert. Wij zijn alweer een week in het mooie en vriendelijke Thailand.
Na een verblijf in het mooie en comfortabele Ban Kruat Garden Resort, maken wij een dagtochtje naar twee Khmer-tempels Prasat Muang Tam en Phanom Rung.
Beide tempels zijn gebouwd als Hindoe-tempel. Phanom Rung geldt als de best gerestaureerde Khmer-tempel van Azië. Deze tempel was gewijd aan god Shiva. Dit uitstapje is zéér de moeite waard.
Bezoek deze tempel tijdens onze reis ‘De Smaragden Driehoek‘.


Van Hanoi, via Laos, naar Thailand, deel 5.
De laatste twee fietsdagen van de reis waren de kers op de taart! Prachtige etappes tussen palmbomen, langs viskwekerijen, groene rijstvelden en eindigen bij een Ganesh tempel, de roze olifant!
Totale afstand van Kunming naar Bangkok: 3000 km. Wij hebben genoten. Bedankt voor het volgen!

Heb jij ook zo genoten?! Meld je nu aan voor meer informatie over deze prachtige fietsreizen (info@awol.nl). In januari sturen wij jou een persoonlijke e-mail.

De volgende fietsers die graag hun ervaringen willen delen, vertrekken op 24 december naar de oude historische stad Chiang Mai in het noorden van Thailand. Houd onze website in de gaten!

"De Ontdekking": van Kunming (China) naar Hanoi (Vietnam) 2015

Van Kunming naar Hanoi, deel 1.
Een klim van 1300 naar 1950 meter wordt beloond door een spectaculaire afdaling van 35 km naar de Rode rivier.
Wij genieten van prachtige vergezichten en schitterende bamboebossen.

Van Kunming naar Hanoi, deel 2.
De beroemde rijstterrassen van Yuanyang, met 12.000 hectare aan cultuur. Deze terrassen zijn door boeren in de loop van duizenden jaren uitgewonnen in de steile hellingen van de bergen. Men zegt tot wel 3000 niveaus. Vanuit het stadje Yuangyang kun je een uitstapje maken met een tuktuk of andere taxi 30 km en 1000 hm naar de terrassen (of fietsen natuurlijk).
Yuanyang ligt ten zuidoosten van Kunming. Het is een plek die nog niet door het massatoerisme bedolven is.

Van Kunming naar Hanoi, deel 3.
Fietspech in Azië, ook wij maken dit mee!
Zo breekt de trapas af van één van onze fietsen. Wij laten z.s.m. een nieuwe trapas opsturen vanuit Nederland en door niet al teveel kracht op de pedalen te zetten kunnen wij onze tocht vervolgen. Onderweg heeft een aardige man bij een steenfabriekje het afgebroken stuk eraan gelast. Bij aankomst in Hanoi fietsen we langs een prachtige fietsenzaak en 15 minuten later zit er een nieuwe as op de fiets! Ondertussen ligt het pakketje al een paar dagen bij de douane op Hanoi Airport…..bij ontvangst hiervan houden we deze maar als reserve.

Van Kunming naar Hanoi, deel 4.
Azië is geliefd bij vele reizigers door de ongekende gastvrijheid en vriendelijkheid van de bevolking. O.a. de bijzondere ontmoetingen onderweg maken een fietsreis door Azië fantastisch!
Wij stoppen even langs de weg om wat te drinken en worden begroet door deze kanjers. Ze willen graag op de foto.