Volg AWOL op de fiets in Azië

Wanneer wij op reis zijn publiceren wij wekelijks een bericht waarin u ziet wat wij zoal tegenkomen tijdens een controle / uitzetting, welke bijzondere ontmoetingen wij hebben en welke bezienswaardigheden echt de moeite waard zijn tijdens uw reis. Deze berichten worden ook gepost op onze Facebook pagina.

AWOL op de fiets door Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam 2017

AWOL in Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. Deel 1.

De komende maanden zijn wij in Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam voor de controle en vernieuwing van diverse fietsroutes binnen ons routenetwerk https://www.awol.nl/wereldkaart/
Startpunt van onze reis: Udon Thani in Noordoost Thailand. Eindpunt: Ho Chi Minh City (Saigon) in Zuid Vietnam.
Naast het optimaliseren van bestaande tochten, zullen wij ook nieuwe trajecten beschrijven. Ons doel is om reizigers over de mooiste weggetjes te leiden en op een leuke manier kennis te laten maken met deze vier bijzondere landen.
Naar verwachting zal er aan het einde van de rit zo’n 3500 km op de km-teller staan.

Wat een uitzicht hebben we! Genietend van een koud biertje op het terras van ons guesthouse aan de Mekong overpeinzen we onze eerste fietsdag. We zijn het snel eens met elkaar, het is een prachtige etappe geworden. We hebben over mooie autoluwe weggetjes gefietst, af en toe dwars door de rijstvelden! Soms een stuk gravel, maar merendeels over asfalt of betonweggetjes. En natuurlijk hebben we de nodige tempels gezien en genoten van de fraaie natuur.
Het belooft veel goeds voor de rest van onze trip. We zullen in totaal rond de 3500 km gaan fietsen, waarvan een groot deel over andere wegen dan nu in onze Fietsrouteboekjes staan.

Afgelopen donderdag zijn we met Cathay Pacific via Hong Kong naar Bangkok gevlogen en vervolgens met Thai Airways naar Udon Thani, een stad gelegen op 560 km ten noordoosten van Bangkok. Hier begint “De Mekong Route”, een circa 1500 km lange fietsroute door Thailand, Laos en Cambodja, welke eindigt in Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. https://www.awol.nl/fietsreis/de-mekong-route/
We zijn van plan om zoveel mogelijk de drukker geworden trajecten te vervangen door kleine, rustige weggetjes. Om die reden zijn we ook van plan al eerder, dan de huidige route aangeeft, de grens met Laos over te steken. We gaan daar een stukje van de route “van Noord-Vietnam naar Zuid-Laos” oppakken. https://www.awol.nl/fietsreis/noord-vietnam-naar-zuid-laos-nieuw/

Eenmaal in het zuiden van Laos gaan we nieuwe weggetjes verkennen naar Si Phan Don, ofwel de 4000 eilanden. Dit is een verzameling bewoonde en onbewoonde eilandjes in de Mekong rivier. Daarna steken we de grens over met Cambodja. Tijdens onze tocht naar Phnom Penh, waar “De Mekong Route” dus eindigt, gaan we ook een nieuwe traject uitzetten naar Siem Reap, waar het beroemde Angkor Wat complex is. Van daaruit kun je dan bijvoorbeeld ook doorfietsen naar Bangkok.

En we gaan nog veel meer fietsen, maar daarover later meer. Een hoop te doen, dus blijf ons volgen!


AWOL in Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. Deel 2.

“No sir, no bike allowed on the bridge.”
Wij zijn bij de ‘Friendship Bridge 3’ om de grens over te steken naar Laos. Daarna volgen nog circa 15 km om in het stadje Thakhek te arriveren, de eindbestemming van deze dag etappe. Natuurlijk is het allemaal goed gekomen. Zo gaat dat immers meestal, gewoon een beetje creatief zijn. In dit geval betekende dat tegen de ene beambte zeggen dat de andere beambte het goed vindt dat de fiets mee mag in de bus. En zo geschiedde, de bus bracht ons naar de overkant van de brug waar de grenspost van Laos is. Hier hebben we de visa geregeld en konden we verder fietsen.

Inmiddels genieten we van een rustdag in Thakhek, een levendig stadje met mooie accommodaties. ‘s Avonds is het centraal gelegen pleintje gevuld met eetstalletjes, ook zijn er leuke restaurantjes te vinden. Vanuit dit stadje kun je nog een uitstapje maken naar diverse grotten, gelegen in een fraai karstlandschap.

We hebben een mooie week achter de rug in Thailand! In totaal fietsen reizigers straks 7 etappes en circa 435 km in Thailand. We zijn er in geslaagd om nu zo’n 2/3 over kleine, rustigere weggetjes te leiden. Dit bekent dat de fietsroute echt mooier is geworden. Maar eerlijk is eerlijk, het wegdek is hier en daar slecht te noemen, dus een goede fiets met brede banden is noodzakelijk.
Wij kunnen oprecht zeggen dat we hebben genoten van de route en de fraaie natuur! Soms fiets je dwars door rubberplantages, bijzonder om te zien waren de parapluutjes om de bomen ter bescherming tegen de regen. Ook genoten we van de bananenbomen en rijstvelden langs de wegen.

Regelmatig kom je door dorpjes met winkeltjes en restaurantjes. En de Mekong is nooit ver weg, deze zie je dan ook iedere dag wel. We hebben een leuk uitstapje ontdekt naar een rotstempel met een uitzicht dat reikt tot ver in Laos! Echt de moeite waard.
De accommodaties die wij beschrijven zijn allen prima. Soms met prachtig uitzicht op de Mekong. En overal is WiFi, daar kan Europa nog wat van leren!
Nu gaan we verder in Laos en pakken een gedeelte op van de route ‘van Noord Vietnam naar Zuid-Laos’. Hier gaan wij een aantal nieuwe wegen onderzoeken, we zijn erg benieuwd!

Tot volgende week maandag.

 

AWOL in Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. Deel 3.

Er is alweer een week voorbij sinds we Laos binnen fietsten. Wat een fijn land is dit toch!
Er hangt zo’n ontspannen sfeer. De mensen zijn erg vriendelijk en altijd behulpzaam wanneer nodig. De accommodaties zijn prima en het eten ook! En overal wordt je onderweg gegroet, we zwaaien en roepen wat af, “Sabaidee, Sabaidee”!

We hebben de afgelopen week het nodige onderzocht. Vanuit Thakhek, het eerste stadje dat we aandeden na de grens met Thailand te hebben overgestoken, hebben we eerst een nieuwe route verkend voor de reizigers die uit Vietnam komen en naar Thakhek fietsen, zie onze route “van Noord Vietnam naar Zuid Laos”. Het worden schitterende etappes, dwars door een soort ‘verdronken’ landschap. Wel pittig, maar te doen en zeker mooier, hoewel we de huidige etappes als alternatief er ook in zullen houden.

Daarna hebben we de etappes gevolgd die we anderhalf jaar geleden al voor deze route hebben ontwikkeld. Om precies te zijn tot aan Pakse, een stad gelegen aan de Mekong, in het zuiden van Laos. Dit betekent dat we eerst bij 3 fietsetappes de Mekong hebben gevolgd. Daarna volgde het Bolaven Plateau met zijn watervallen en koffieplantages en zeker de moeite waard om extra kilometers voor te fietsen. We hebben in deze streek ook nog een alternatieve route verkend, maar deze bleek niet haalbaar voor ons uiteindelijke Fietsrouteboekje. Geeft niets, het is zo al mooi genoeg!

Het zijn erg mooie etappes, soms onverhard, maar voor degenen die daar niet van houden is er vaak een alternatief voorhanden. Of het nu wel of niet verhard is, vaak zie je koeien, buffels, geiten, honden en kippen midden op de weg lopen of liggen. Ook bijzonder is dat in deze tijd van het jaar ze overal bezig zijn met het prepareren van de rijstvelden, het inplanten van rijst of het is zojuist gedaan. Een fraai gezicht. En net als in Thailand zien we ook nu weer de nodige tempels.

Vanaf het dakterras van ons hotel in Pakse, hebben we een prachtig uitzicht over de Mekong rivier en omliggende omgeving. We zijn met een koud biertje erbij aan het nagenieten. We hebben veel gezien en bijzondere mensen ontmoet. En het is nog niet voorbij, we hebben hier nog een aantal fietsetappes voor de boeg, alvorens we Cambodja binnenfietsen.

Tot volgende week maandag!

AWOL op de fiets door Zuid-China 2017

AWOL in Zuid-China. Deel 1.

Dit keer zijn wij in Zuid-China! Fietsers Colien en Joep zijn hier voor de controle en vernieuwing van de fietsreis “De Ontmoeting”.
Wekelijks houden wij jullie op de hoogte van de ervaringen, bijzondere ontmoetingen en nieuwtjes van deze AWOL fietsers. Check hier de reis die Colien en Joep maken: https://www.awol.nl/fietsreis/de-ontmoeting

Na een comfortabele vlucht met Cathay Pacific, zijn wij aangekomen in Guangzhou, ofwel Canton. Een miljoenenstad, de derde stad van China qua grootte, maar het absolute handelscentrum van het land. Hier verblijven wij in een prettig hotel, waar wij onze fietsdozen kunnen laten bewaren tijdens de reis, handig.
De weg vinden in Canton, en zeker aan de hand van een kaart met straatnamen in Chinese karakters, is absoluut een uitdaging! Toch vonden wij de weg. De dag na aankomst in Canton gingen wij op pad naar het startpunt van een georganiseerd fietstochtje door deze miljoenenstad. Met deze organisatie heeft Asian Way Of Life contact gelegd vóór ons vertrek uit Nederland. Zo kunnen alle AWOL reizigers tijdens hun fietsreis in Zuid-China op een leuke manier Canton stad verkennen. Wij vonden het een aanrader en hebben meteen een veel beter beeld van de stad gekregen!

Zondag 9 april, de eerste etappe zit erop, we zijn in Foshan beland! Tot nu toe alleen in stedelijk gebied gefietst. Tja, dat is druk, maar het is wél China! Verrassend hoe we ons bewegen in het verkeer, het lijkt chaotisch, ach dat is het ook wel, maar ondertussen houdt iedereen wel rekening met elkaar, dus ook met ons.
Het is de moeite waard om Foshan te verkennen. Zo kun je een bezoek brengen aan onder andere Chen’s Ancestral Temple. Een tempel gebouwd in 1078-1085. Je vindt er naast de architecture art van ancient Foshan ook artistic ceramic, houtsnijwerk, etc.
Ga ook langs bij Liang’s Garden in Foshan, het is er prachtig! Dit is één van de vier beroemdste tuinen in de Guangdong provincie. Hier zie je hoe de tuinen eruit zagen in Zuid China tijdens de Qing Dynasty.

Volgende week zijn we al een stukje verder gevorderd op onze route, dus dit verhaal wordt vervolgd!

AWOL in Zuid-China. Deel 2.

We zijn inmiddels ruim een week in China en hebben er 7 fietsdagen opzitten. De eerste 3 dagen hebben we door druk stedelijk gebied gefietst, op dag 3 werd het landelijker. We hebben genoten van de drukte en bedrijvigheid die eerste dagen, er was veel te zien onderweg, maar zijn nu ook blij dat we mooie rustige routes fietsen door landelijk gebied.
Veel westerlingen zijn ze niet gewend hier, er is vrijwel niemand die een woord Engels spreekt, en we zijn vaak een bezienswaardigheid. Mensen groeten als we voorbij fietsen, en vanuit de rijstvelden wordt vaak naar ons geroepen en gezwaaid.

We hebben wat kleinere plaatsen aangedaan, waaronder Gaoming. Prima accommodatie en voorzieningen. Marktjes zijn dan vaak het middelpunt van zo’n stadje of dorp, altijd vermakelijk om daar lekker rond te neuzen. De grotere steden waaronder Zhaoqing hebben de gezellige drukte van een echte Chinese stad: veel restaurantjes, goede hotels, een kust en keur aan winkels en verschillende bezienswaardigheden.

Tot nu toe is het beslist geen zware route. We fietsen door heuvelachtig landbouwgebied en zien om ons heen de rijstvelden, veel akkerbouw, bamboe, theestruiken, maar ook waterbuffels en ander vee. Onderweg is er soms ook Chinese cultuur te zien. Grafzerken tegen de heuvels of zoals op de etappe naar Hezhou een hele bijzondere begraafplaats: een heuvel vol met graven.

Nu zijn we in Hezhou en daarmee zijn we nu dan ook in de streek van het karstgebergte. De eerste karstformaties zijn al gespot! Oh, wat is dit een bijzonder landschap. Dit belooft heel wat goeds want de komende week zijn we alleen maar tussen deze rotsen die zo prachtig plompverloren in het landschap liggen.

Wij genieten van de prachtige natuur, de wegen zijn goed, de mensen ontzettend aardig en het eten is voortreffelijk. Wat wil een mens meer? Lekker fietsen elke dag en ons laten verrassen door wat we op onze route tegenkomen. Dit is reizen op zijn best.
Volgende week bevinden we ons tussen de karstbergen en rijstterrassen. Het allermooiste stuk van deze reis moet nog komen. Volg ons verhaal dus over een week, als we weer een eindje verder gevorderd zijn.


AWOL in Zuid-China. Deel 3.

Twee weken zijn we onderweg en we hebben al zoveel gezien en beleefd. We zijn in dat prachtige Karstlandschap verder gefietst naar het noorden.
We zijn in wat plaatsen geweest, waaronder Xingping welke bekend is om de boottochten die er te maken zijn over de Li-rivier. Een toeristisch dorp, maar als ’s avonds de horden toeristen weg zijn is het een heerlijk oord met alle geneugten van het toerisme: lekker eten, westerse en Chinese restaurants, relaxte cafeetjes en leuke souvenirs te koop.

Een boottochtje op de Li-rivier mag je niet missen als je in deze regio bent. Te midden van de Karstformaties varen is een belevenis! We voeren hier ook in het decor van het 20-yuan-biljet, de plaats wordt getoond waar die afbeelding gefotografeerd is.
De route van Xingping naar Guilin heeft alles wat een fietser zich maar kan wensen: tussen de allermooiste Karstbergen trapten we pittige klimmetjes weg, konden op zijn tijd lekker afdalen, hadden we meestal goede wegen en ook een stukje zeer slecht met stuiteren als gevolg, maar dat mag erbij horen op een fietsreis door China, én een prachtig fietspad langs de rivier. We hebben genoten, hadden alsmaar het wauw-gevoel. Dit is op en top reizen op de fiets!
Aangekomen in Guilin bleek dat ook een hele leuke stad. Mooie boulevard,
‘the place to be’, en veel bezienswaardigheden. Tijd voor een dagje rust na elf fietsdagen!

Onze uitdaging was daarna de route naar Ping’an, bij de Longji riceterraces. Een zware etappe van 95 km met stijgingspercentages tot 12%. Ons plan om dat met de bus te gaan doen hebben we laten varen. Het fietshart zei ons ook dit traject te willen fietsen. Voelen wat het is om al die haarspeldbochten omhoog te ploeteren.
En het is de moeite waard geweest. Beleven van de weg ernaartoe en nu onze ogen uitkijken op die prachtige rijstterrassen. Dit is zo oogverblindend mooi! In dit minderhedengebied van Rode Yao en Zhuang verbouwt men al zo’n 800 jaar rijst en andere gewassen op terrassen, gelegen tussen de 400 en 1200 meter hoogte. Qua omgeving is dit het absolute hoogtepunt, qua fietsuitdaging is het bereiken van Ping’an dat ook, maar de mooiste route lag tussen Xingping en Guilin een paar dagen geleden. Hoe mooi kan het zijn op onze fietsreis door Zuid-China? Nou, zó mooi dus!


AWOL in Zuid-China. Deel 4.

Alweer 3 weken onderweg. Wat vliegt de tijd. Nadat we naar de rijstterrassen in Ping’an zijn gefietst keerden we terug in Guilin. Genoten van een dagje de toerist uithangen, lekker op ons gemak van alles bezichtigd in Guilin.

De volgende fietsetappe leidde naar Yangshuo, hét toeristisch oord op deze route. Geen wonder, er is zoveel te zien en beleven. Wel een beetje een kermis, maar deze stad is een verblijf echt waard. Zo is er bijvoorbeeld een schitterende lichtshow te zien: Liu San Jie. Als je in Yangshuo bent mag dit echt niet ontbreken op je programma. In het centrum is het tot diep in de nacht een drukte van jewelste, maar het is ook wel een leuk sfeertje hier.

De rust vonden we op het platteland, een paar kilometer van Yangshuo verwijderd, tussen de karstformaties. En wat vind je daar? Nou, twee guesthouses van Nederlanders! En die zijn allebei leuk en sfeervol! Geweldig wat die Hollanders hier hebben neergezet!
En dan gaan we zomaar de laatste etappes fietsen. Er zijn er nog vier te gaan. De laatste twee houden we voor de laatste blog van onze reis, deze verschijnt maandag 8 mei.

Routes over het platteland, nog dagenlang fietsen we door die fenomenale omgeving van karstgebergte. We overnachten in lekkere hotels in steden, waar ook nog eens van alles te beleven is. En overdag fietsen we door kleine dorpjes, waar het langzame tempo en het echte Chinese leven de overhand heeft. Akkerbouw, verzin het maar en het groeit hier. Koeien en buffels. O ja, en varkens, veel gezien in vrachtwagens, op weg naar de slacht waarschijnlijk.

Het blijft fascinerend. Ook komisch, want verwacht niet één woord Engels onderweg. Volgende week is onze fietsreis helaas al geëindigd, maar wie weet wat voor verrassende belevenissen we nog mee gaan maken.

 

AWOL in Zuid-China. Deel 5.

Vanaf Mengshan hadden we eigenlijk niet zulke bijzondere etappes meer verwacht. Maar wat hadden we onszelf vergist, het was prachtig!
We volgden veel de rivier en hadden regelmatig flink te klimmen. Het was een pittige tocht, maar zo verrassend mooi! We fietsten een rustige weg door alleen maar landbouwgebied waar het leven zich rondom de rivier afspeelt. In de dorpjes onderweg heeft men vrijwel nooit een westerse toerist gezien (op een enkele fietser van AWOL na dan) en een woordje Engels moet je hier dan ook niet verwachten. En dat levert alleen maar leuke ontmoetingen en momenten op!

De onvermijdelijke laatste etappe van onze reis: naar Wuzhou. Een lange maar makkelijke etappe. Wij hebben hier gekozen voor een nieuw fietstraject, om het klimwerk te verminderen. Soms volg je de rivier, de weg is goed, wat heuveltjes op zijn tijd, maar het serieus klimmen is voor de laatste etappe verleden tijd. En hoe verrassend is het dat er op de landkaart en GPS geen wegen, dorpen en steden staan en wij ondertussen toch door flinke plaatsen fietsten?! Over een weg die, ondanks ontbrekende delen op de kaart, geheel klaar en lekker te fietsen is! Dat bedoelen we dus met ‘verrassend China’!

De tocht terug naar Guangzhou (Canton) leggen wij af per bus. Nog honderden kilometers fietsen door stedelijk gebied past niet in een fietsreis zoals AWOL voor ogen heeft. Het platteland laten we namelijk nu achter ons en per slot van rekening hebben we ook wel genoeg kilometers in de benen! En die bus was ook helemaal niet verkeerd: dat liep allemaal erg gesmeerd.

Nog een paar dagen in Guangzhou (Canton). Bezienswaardigheden bezoeken, in de parken vertoeven en kijken naar wat er zoal op en langs de Pearl River gebeurt. ’s Avonds nog een boottocht over de rivier door een schitterend verlicht Canton: mag je niet missen hoor! Dimsum eten en smullen van het lekkers dat de Cantonese keuken biedt: zalig! Wij maken de laatste fietstochtjes door deze immense stad. En dat vanuit een fijn hotel op Shamian Island, de beste plek van deze stad!

Maar, het zit erop! We hebben een goede terugvlucht met Cathay Pacific gehad en zijn weer thuis. Hier beginnen wij aan het laatste deel van onze taak als routecontroleur; alle bevindingen uitwerken, het Fietsrouteboekje herschrijven, maar natuurlijk ook terugblikken en nagenieten!

Check hier de reis die wij hebben gefietst: https://www.awol.nl/fietsreis/de-ontmoeting

Neem contact op met Asian Way Of Life en ontdek ook deze prachtige bestemming! Dit wil je absoluut niet missen!

AWOL in Thailand 2016-2017

AWOL in Thailand. Deel 1.

Dit keer zijn wij in Thailand. Op Kerstdag vlogen wij met Singapore Airlines naar Chiang Mai, in Noord-Thailand.
Wij besloten Premium Economy Class te vliegen, een nieuw product van Singapore Airlines. Voor de fietser is het voordeel dat je een bagagevrijdom hebt van 35 kilo (i.p.v. 30 kilo). Zeer comfortabel en een uitstekende service van Singapore Airlines! Neem hier een kijkje: http://www.singaporeair.com/microsite/a350/#/explore/PEY_01A

Ditmaal fietsen wij een stuk door het noorden van Thailand en vervolgen dan onze weg van Phayao naar Sukhothai. Vanaf deze historische stad vernieuwen wij de AWOL tocht naar Ayutthaya, zo’n 70 km ten noorden Bangkok. Onderweg komen wij in Phitsanulok en hier blijven wij een dag om de tempels, de boten in de Nan-rivier en de avondmarkt aan de rivier te bezoeken.

Waarschijnlijk fietsen we dit keer Bangkok in. Na een paar dagen Bangkok stad, fietsen we door de klongs naar het zuiden. Via de oost- en de westkust eindigen we op 19 februari op Phuket. Wij zullen dan 3000 kilometer gefietst hebben.

Laten we beginnen bij het begin, Chiang Mai. In Chiang Mai valt veel te zien: de stad kent honderden fraaie tempels. We maken een uitstapje naar de Doi Suthep. Vanaf deze berg heb je een fraai uitzicht over de stad. ’s Avonds gaan wij naar de levendige Night Bazar in het oostelijke deel van de oude stad. Deze avondmarkt strekt zich uit over meerdere straten. Overdag is een bezoek aan China Town de moeite waard. Hier is ook de Warorot Market, op deze Chinese markt verkopen ze etenswaren.

Wij maken een leuk fietstochtje naar Lamphun, 30 km ten zuiden van Chiang Mai. Zodra je Chiang Mai uit bent, fiets je al over rustige wegen. In Lamphun bezoeken we de Wat Chama Thewi (tempel). De oorsprong van deze tempel zou dateren uit de 8e of 9e eeuw.

Enorm benieuwd waren wij naar hoe Oud en Nieuw dit keer gevierd zou worden. De Koning is slechts 2 ½ maand geleden overleden. Dat merk je wel; geen feestverlichting, grachten niet versierd, portretten van Koning overal te vinden. Maar…. met de jaarwisseling werden wij toch verrast met vuurwerk en konden wij weer een wensballon oplaten.

Na een verblijf van 7 nachten in een fijn hotel met zwembad in het oude centrum van Chiang Mai, gaan we uitgerust op pad. Het is 2 januari, onze eerste fietsetappe! Een mooie, deels heuvelachtige fietstocht, met als eindpunt een warm welkom bij een bekend adres.

Onze avonturen gaan beginnen!

 

AWOL in Thailand. Deel 2.

Na een paar dagen fietsen, ruim 230 km verder bereiken wij Tha Ton. Deze stad ligt aan de grens met Myanmar, aan de Mae Kok rivier. In Tha Ton mag je de beklimming naar de tempel Chedi Kaew absoluut niet missen! De taartvormige tempel, zichtbaar vanaf de brug, is één van de belangrijkste tempels van Thailand. Binnen tref je beelden aan uit heel Azië.

In Tha Ton kiezen wij voor een comfortabele accommodatie, fraai gelegen aan de rivier. Helaas kunnen wij niet genieten van het uitzicht vanaf onze veranda aan het water, het regent namelijk al de hele dag. De fietsen staan op de veranda, wij zitten droog en warm binnen.

De volgende dag kopen wij onze boottickets naar Chiang Rai. In 4 uurtjes varen wij door de jungle naar deze levendige stad. Vanuit Chiang Rai bezoeken velen reizigers de White Temple (Wat Rong Khun), zeer de moeite waard. Wij gaan op bezoek bij goede vrienden op een boerderij.

Wij bezoeken ook het Flower Festival, kleurrijk en mooi neergezet. Het was er rustig dit jaar en gewijd aan de overleden Koning. Het valt ons op dat je onderweg overal rouw drapering om portretten heen ziet, vooral bij overheidsgebouwen en banken. Maar de avondmarkten, ook die in Chiang Rai, zijn net zo druk en fleurig als normaal.

Weer op het zadel, na een korte maar zware klim van ruim 10%, bereiken wij het Opium museum, een stukje geschiedenis, aanrader. Een prima plek om een pauze in te lassen. De poort naast het museum leidt tevens naar een mooi uitzichtpunt. Dit is het drielandenpunt van Thailand, Myanmar en Laos. Er zijn veel souvenirwinkeltjes en accommodaties.

De dagen die volgen brengen ons via rustige, landelijke wegen langs vele rijstvelden en de legendarische Mekong rivier. Altijd een feest om hier te fietsen!

 

AWOL in Thailand. Deel 3.

23 dagen geleden vertrokken wij uit Nederland. Na regenachtige weken in het noorden van Thailand en zo’n 850 km verder, zijn wij afgelopen weekend aangekomen in Sukhothai. De zon schijnt!

In Sukhothai besluiten wij een aantal rustdagen in te plannen, o.a. voor het bezoeken van het Historical Park. De vele bezienswaardigheden, zowel binnen als buiten de stadsmuren, maken dit park heel indrukwekkend en absoluut de moeite waard om te bezoeken!

“Sukhothai is voor Thailand wat Angkor is voor Cambodja.”

Even een feitje: tot 1939 heette Thailand ‘Siam’. Sukhothai was de eerste hoofdstad van Siam. In het Historical Park van Sukhothai zijn de overblijfselen van deze eerste hoofdstad van Siam. De stad floreerde van het midden van de 13e eeuw tot het einde van de 14e eeuw: de Siamese Gouden Eeuw. Sukhothai werd verlaten toen de invloed en macht van Ayutthaya, de tweede hoofdstad, toenam. Je bezoekt het Historical Park vanuit het oude centrum van Sukhothai ‘Old Sukhothai’.

Het historische complex met tempels, ruïnes en enorme boeddhabeelden bevindt zich 12 km ten westen van (new) Sukhothai. Het is er een stuk minder toeristisch dan in Ayutthaya. Trek er gerust een dag voor uit om alle historische gebouwen en ruïnes te bezichtigen, het leukste is om dit natuurlijk per fiets te verkennen.

Het centrum van (new) Sukhothai heeft een levendige avondmarkt. Sukhothai kent tal van hotels en guesthouses en heeft alle voorzieningen. Er is in het centrum zelfs een goede fietsenwinkel. Wij verblijven in Old Sukhothai, in een mooi guesthouse vlakbij de ingang van het Historical Park.

Wij zijn nog een klein weekje verwijderd van de hoofdstad Bangkok, bij ons goed bekend. Zojuist hebben wij besloten Bangkok stad niet in te gaan. Hoe onze reis verder verloopt, delen wij graag volgende week maandag weer met jullie. Bedankt voor het volgen!

 

AWOL in Thailand. Deel 4.

Vandaag berichten wij jullie uit de tempelstad Ayutthaya. Wij zijn nu op de helft van onze reis!

Tot onze verbazing hebben wij voor het eerst in 25 jaar regen van betekenis gehad. Wij hebben zelfs een verplichte rustdag moeten inlassen wegens stromende regen. Sinds twee weken hebben wij nu weer ouderwets 33 graden, heerlijk. Zuidelijker is het al maanden slecht weer met veel wateroverlast, maar de vooruitzichten zijn goed. Desnoods gaan we waterfietsen 😉

We gaan nu richting de kust aan de Golf van Thailand (ten zuid-westen van Bangkok) waar wij de 28e Chinees Nieuwjaar jaar vieren. Dit jaar is het jaar van de Haan.
Maar voordat wij de kust bereiken, komen wij o.a. in de stad Nakhon Sawan. Dit is een grotere stad met een opmerkelijke Chinese invloed. Van alle Thaise steden wordt hier het Chinees Nieuwjaar het meest uitbundig gevierd.
In deze stad vloeit het water van 4 grote Noord-Thaise rivieren: de Yom, de Wang, de Nan en de Ping, samen in de Chao Praya, richting Bangkok en de zee. De belangrijkste waterweg van het land, die ook wel de levensader van Thailand wordt genoemd. Vanaf de rivierkade in Nakhon Sawan kun je met bootjes naar de overkant. Je kunt ook een boottocht maken. Langs de rivierkade vind je een leuke markt.

Onderweg naar Ayutthaya genieten wij vooral van het dagelijkse leven in Thailand, de dorpen en stadjes, de vele marktjes en de mooie zonsondergangen.

Vanmorgen beleefden wij een typisch Thai Westers ontbijt. Na twee boterhammen was het brood op. Het meisje van de accommodatie ging naar de winkel en 10 minuten later was er weer brood. Toen kwam ze erachter dat er geen ham meer was voor bij de eieren, dus weer naar de winkel en 10 minuten later was er ook weer ham. Tja, zo gaat dat soms. Gelukkig hadden we een rustdag.

Nu zijn wij in Ayutthaya. Na de Sukhothai periode was Ayutthaya van 1350 tot 1767 de hoofdstad van Siam (Thailand). Rond 1700 had de stad meer dan één miljoen inwoners. Er zijn ook herinneringen aan de Nederlandse VOC, die hier van 1634 tot 1767 een nederzetting had om handel te drijven. In 1767 werd de stad verwoest door het Birmaanse leger. Wij vinden het de moeite waard om de tijd te nemen voor een bezoek aan de historische plaatsen. En dit kan natuurlijk uitstekend op de fiets!

 

AWOL in Thailand. Deel 5.

Vandaag zijn wij aangekomen bij de kust! Heerlijk om hier te fietsen. In dit deel van onze reis, volgen wij een verbindingsroute in Midden-Thailand. Een tocht met veel hoogtepunten.

Bij vertrek uit Ayutthaya, volgen wij eerst de Chao Phraya (rivier). In twee dagen fietsen wij via agrarische weggetjes, langs kanalen en rijstvelden richting de stad Kanchanaburi, beroemd om de River Kwai. De belangrijkste trekpleister is hier de brug die de Japanners tijdens de Tweede Wereldoorlog lieten bouwen door krijgsgevangen en Aziatische dwangarbeiders. De werk- en leefomstandigheden waren erbarmelijk. Vele duizenden overleefden het niet. Onder de dodelijke slachtoffers waren 2782 Nederlanders.
Breng ook een bezoek aan het museum van de Birma-spoorweg, dit is de moeite waard.

Je kunt in Kanchanaburi prima zelfstandig op pad door je te oriënteren op de rivier en de heuvels. Een van de hoogtepunten is het Erawan Nationaal Park met de gelijknamige waterval, die feitelijk wordt gevormd door zeven watervallen achter elkaar. Het park ligt op 65 km van de stad, maar er gaat ieder uur een bus. De fietsen kunnen mee.

Na een rustdag in Kanchanaburi, gaan wij weer verder, op naar de bekendste Floating Market van Thailand: in Damnoen Saduak. Op de fiets genieten wij van het karstgebergte om ons heen. Op het tweede deel van de tocht komen wij regelmatig langs dorpen en stadjes, waar wij kunnen stoppen voor een stuk fruit en een blikje Cola.
In Damnoen Saduak verblijven wij in een heerlijk resort, met bungalows in een mooie tuin. Er is een zwembad en een goed restaurant. Hier vandaan bezoeken wij de Floating Market. De markt vindt plaats op iedere morgen van 08.00 tot 12.00 uur. Overal worden boottochtjes aangeboden. Langs het water zijn tal van souvenirstalletjes, maar er zijn ook leuke restaurantjes op peddelbootjes, waar vooral de Thai zelf op afkomen. Wij besluiten de drukte achter ons te laten en steken een bruggetje over. Hier bereiken wij een deel van de markt waar geen toerist te verkennen is, behalve wij zelf ;). Dit is genieten!

Na een tochtje van zo’n 50 km door de omgeving van Damnoen Saduak, gaan wij de volgende dag op weg naar de kust! Een aangename toevoeging aan onze reis. Wij fietsen door een groene omgeving, langs kokosnotenpalmen en bananenplantages. Later die dag langs Wetlands en natte rijstvelden. Onderweg bezoeken we bijzondere tempels.

Wij naderen de badplaats Cha-Am. De verkeersdrukte neemt toe. De routemogelijkheden worden schaarser en de keus aan wegen minder. Maar, wij aan zee! Het is hier vlak, slechts op enkele plaatsen moet kort en licht geklommen worden.

In het gezellige Cha-Am blijven wij een paar nachtjes. Tot volgende week!

 

AWOL in Thailand. Deel 6.

Precies een week geleden waren wij in de levendige badplaats Cha-Am. Vandaag zijn wij een kleine 300 km verder, in een klein vissersdorpje Ban Bang Boet. Meer hierover verder in dit bericht.

De etappe vanaf Cha-Am is een aardige rit. Het eerste deel landelijk, rustig en goed te fietsen. Een kleine 30 km verder bereiken wij de badplaats Hua Hin. Bekend bij vele westerse toeristen. Er zijn diverse stranden en tal van  accommodatiemogelijkheden. Een bezoek aan het voormalige Railway Hotel (Sofitel) mag hier niet ontbreken. Hier werden opnamen gemaakt voor de film The Killing Fields. Uiteraard kun je in Hua Hin genieten van fijne restaurants, de stad heeft ook een goede avondmarkt!

Wij vervolgen onze weg. Langs mooie natuurgebieden, viskwekerijen en gezellige baaien bereiken wij 2 dagen later een stadje, aantrekkelijk gelegen aan een baai. Vanwege het noodweer de afgelopen maanden, fietsen wij met onze wielen halverwege in het water dit stadje binnen. Het bijzondere is dat het water alweer verdwenen is naarmate de avond nadert en men zich voorbereidt op de avondmarkt.

De baai hier is niet geschikt om in te zwemmen. Wel kun je je naar een strand verderop laten brengen. Hier geniet je van een biertje op een strandstoeltje en eet je in leuke restaurantjes aan zee, heerlijk.  Vergeet niet de Khao Chong Krajok te beklimmen, na ruim 400 treden heb je een geweldige uitzicht over zee en kun je de zon zien ondergaan boven Myanmar!
‘s Avonds wandelen we over de avondmarkt en bestellen we gefrituurde garnalen, lekker.

De volgende dagen fietsen wij door meer vissersdorpen. Leuk om op deze manier het dagelijks leven van de Thai mee te maken. Wij fietsen zelfs nog een stuk langs zee op een fietspad! Ook hier gaan de ontwikkelingen hard.
Onderweg treffen wij waterravage aan. Een stuk grond waarop een restaurant stond is weggespoeld. Een dam in Myanmar was doorgebroken en het water heeft zich dwars door het land heen gestort, wat een kracht.

Het stadje waar vandaan wij jullie vandaag berichten heet Ban Bang Boet, zo’n 400 km ten zuiden van Bangkok.
Naast een fraai strand, is hier niet zoveel te doen. Het is genieten van het dagelijks leven dat zich hier afspeelt.
Bijzonder is dat wij hier veel boten op het water zien liggen. De boten schijnen groen licht en trekken hiermee de vissen naar hun toe. Morgenochtend zullen we vast de vangst kunnen bekijken.

Een kort berichtje dit keer, wel met fraaie plaatjes. Groet Martin en Janine

 

AWOL in Thailand. Deel 7.

Een kort bericht van ons, wij doen het wat rustiger aan want wij hebben tijd over.

In ons vorige bericht gaven wij aan dat wij waren geëindigd in het stadje Ban Bang Boet, aan de oostkust van Thailand. Vanaf Ban Bang Boet fietsen wij een mooie tocht door het binnenland met af en toe wat heuvels, langs kokospalm- en rubberplantages.
Wij sluiten onze dag af met een biertje en een heerlijke Thaise maaltijd bij een mooie accommodatie aan het strand.
Hier vandaan worden boottochten aangeboden naar het eiland Ko Tao. Een dagtocht (of langer) naar dit eiland is de moeite waard! De overtocht duurt 1,5 uur. Vanaf Ko Tao kun je nog verder varen naar de (drukkere) eilanden Ko Phangan en Ko Samui.

De volgende dag fietsen wij over licht heuvelachtige wegen langs plantages en regenwouden. Om ons heen horen wij de apen brullen, geweldig. Even verder stuiten wij op wegwerkzaamheden, men is bezig de weg te verbreden.
Met een grote glimlach worden wij die middag ontvangen door de eigenaresse van het Pannika Resort, Aungkana, wat een lief mens. Zij neemt ons die avond mee naar een restaurantje in de stad en de volgende ochtend staat er een prima ontbijt klaar.

Vrijdag 10 februari krijgen wij een flink heuvelachtige tocht voor onze kiezen, maar wel prachtig! Onderweg veel fruitstalletjes, fijn voor een korte stop. Het is heet.
Je kunt onderweg een bezoekje brengen aan de rubber- en koffieplantages die in het Fietsrouteboekje beschreven staan. Hier worden de koffiebonen gebrand en men legt je graag uit hoe het allemaal in z’n werk gaat. Als je het leuk vindt mag je een handje meehelpen door te koffiebonen te malen en hierna een kopje koffie te maken in een ouderwetse koffiemolen.
Wij bereiken de stad Ranong, bekend om de Hot Springs. Vanuit Ranong kun je een trip boeken naar de eilanden, waaronder Ko Chang en Ko Phayam. Dit slaan wij over.

Morgen staat voor ons de etappe naar het Laem Son National Park op de planning, een geweldig mooi natuurgebied vinden wij. Onderweg daar naartoe nemen wij misschien nog een kijkje bij het Thais-Nederlands project Runs ‘N Roses. Deze ECO-tourism organisatie heeft een schooltje gebouwd op hun terrein voor gehandicapte kinderen uit de omgeving. Ze ondersteunen het Thai Child Development Foundation.

Nog 250 km en dan arriveren wij op Phuket!

AWOL in Thailand. Deel 8.

Een kort bericht dit keer, want wij zijn aangekomen op Phuket! Bestemming bereikt. Woensdag vliegen we terug naar Nederland.
We hebben 2400 kilometer gefietst.

De laatste week, langs de westkust van Thailand, werd het duidelijk heter. Er zijn hier veel mooie accommodaties. Vooral op de minder toeristische plekken, waar wij als fietsers natuurlijk ook komen, is het goed toeven. Vaak met de zee of een zwembad bij de hand. ‘s Avonds een heerlijke visschotel.

Hieronder een foto impressie van de laatste fietsdagen.

Interesse in deze prachtige tocht, neem gerust contact op met Asian Way Of Life voor meer informatie: info@awol.nl

Bedankt voor het volgen, wie weet tot een volgende keer! Groet, Martin en Janine

AWOL op de fiets door Zuid-Korea 2016

AWOL in Zuid-Korea. Deel 1.

Dit keer zijn wij in Zuid Korea. Onze (bestaande) fietsroute is toe aan een update, want er zijn veel fietspaden bijgekomen en dat is tenslotte lekker fietsen. Ook gaan wij ons best doen enkele etappes verder te verfraaien door het toevoegen van bezienswaardigheden en waar mogelijk nieuwe, kleine rustige weggetjes te beschrijven.

Deze fietsroute begint en eindigt in Seoul. Een stad met de nodige bezienswaardigheden. Wij hebben de oude stadspoorten en enkele paleizen bezocht en de “wisseling van de wacht” bijgewoond. Vanuit de Seoul Tower in het Namsan Park heb je een prachtig uitzicht over de stad. Als je wilt kun je er ook een liefdesslotje bevestigen. Er hangen er duizenden! Ook hebben wij onze ogen weer uitgekeken op de Gwanging Market en dan met name het gedeelte waar etenswaren worden verkocht. Dat blijft in Azië altijd een feest.

Inmiddels hebben wij de eerste 2 etappes gefietst. Deze gaan over mooi aangelegde fietspaden. Er was genoeg te zien onderweg. Ongelooflijk hoeveel mensen actief bezig zijn.
Naast de nodige fietsers zagen we mensen o.m. handballen, skeeleren, waterskiën en niet te vergeten fitnessen. Met regelmaat zie je fitnesstoestellen langs de kant van de weg.

In het stadje waar we nu zijn hebben we een goed hotel gevonden. Voordat we morgen verder fietsen brengen we eerst nog een bezoek aan een interessant tempelcomplex.

Wordt vervolgd…

AWOL in Zuid-Korea. Deel 2.

We zijn gearriveerd in Gyeongju, een stad met vele bezienswaardigheden die op de Unesco werelderfgoedlijst staan. Zo zijn er de koningsgraven uit de Shilla Dynastie, die als immense bulten in het landschap liggen, een interessant museum en nog veel meer. Het is dan ook zeker de moeite waard er 1 of 2 dagen te blijven!

De afgelopen week hebben we ook een aantal bezienswaardigheden verkend die de moeite waard zijn om ook in ons Fietsrouteboekje te worden opgenomen. Wij hebben een traditioneel dorpje bezocht welke ook op de Unesco werelderfgoedlijst staat en we ontdekten we een imposant boeddhistisch tempelcomplex. We bezochten een prachtig park waar o.a. een soort openluchtmuseum is gevestigd, dat tevens als filmstudio in gebruik is.

Tussen dit alles door fietsen we over mooie, rustige wegen. We zien onder meer rijstvelden, druivenplantages en kleinschalige landbouw. Af en toe treffen we een echt koffiecafé waar we genieten van een heuse espresso of cappuccino.

AWOL in Zuid-Korea. Deel 3.

Sharon is inmiddels in Korea aangekomen. Wat een warm ontvangst, vriendelijke mensen en heerlijk eten! De eerste avond al werd zij uitgenodigd om bij een typisch Koreaans diner aan te schuiven. Absoluut genieten. Een goed begin van een indrukwekkende tocht!

Onze fietsreiscontroleurs zijn al een ruime week aan het fietsen. De kiekjes die zij ons toesturen zijn adembenemend prachtig! Gifgroene rijstvelden, imposante bouwwerken, interessante mensen en opvallende kledij. Zo ook te zien in het vorige bericht. Sharon heeft zich inmiddels aangesloten bij de fietsers. Eindelijk mag ook zij fietsen!

De eerste fietsdag zit erop voor haar. Een verkennend rondje in en rondom Gyeunju. Highlights tijdens deze dag waren de weggetjes langs de mooie rijstvelden en de boeiende Bulguksa tempel. Een prettige eerste etappe. Het beloofd veel goeds!

Korea heeft een boel te bieden, dat is nu al duidelijk. De fietsers kijken hun ogen uit!

Blijf ons volgen, volgende week maandag weer een nieuwe update!

 

AWOL in Zuid Korea. Deel 4. 

We verlaten Gyeonju en maken zo’n 50 km verderop kennis met de Zuid Koreaanse kust.

We merken dat het toeristenseizoen al afgelopen is, het is erg rustig. In de 3 dagen dat we aan de kust fietsen, worden we verrast door weer een heel ander gezicht van het land. We fietsen langs de ruige kust, vissershaventjes, we bezoeken vismarktjes en zien overal talloze krabrestaurants. Vis hangt zelfs langs de weg te drogen, fraai!
Met zo af en toe een korte klim, zijn deze etappes vlak tot heuvelachtig, prima te doen.

Vanuit de stad Uljin gaan we het binnenland in, met als hoogtepunten de schitterende valleien en de indrukwekkende tempels in het Odaesan national park. Je ziet hier o.a. de oudste tempelbel van Korea! Het national park is ook een geliefd wandelgebied voor de Koreanen.

Het ontbijt is in Korea meestal niet inbegrepen bij je overnachting. Het fijne is dat je in bijna elk stadje een bakkerij / supermarktje treft waar je broodjes kunt kopen en kunt genieten van westerse koffie. Wat een luxe!

Vanuit Gyeonju zijn het 6 etappes naar het stadje Jinbu waar wij vandaag zijn aangekomen. Morgen fietsen we terug naar de kust…..

AWOL in Zuid-Korea. Deel 5.

Nog 2 etappes te gaan alvorens we weer in Seoul terug zijn. We hebben ook de afgelopen week genoten van dit land.
Nadat we Jinbu verlieten hebben we een nieuwe doorsteek gemaakt naar de kust. Er zijn in deze regio namelijk veel bouwactiviteiten i.v.m. de Olympische Winterspelen in 2018 en die drukte willen wij waar het kan graag vermijden.

We fietsten 3 etappes langs de kust, veelal over fietspaden of rustige weggetjes, alvorens weer het binnenland in te gaan. Tijdens 1 van deze dagen brachten we een bezoek aan het Seorak National Park, het beroemdste park van Zuid Korea. Je kunt hier o.a. wandelingen maken, er zijn vele routes uitgezet.
Ook ontdekten we een fraai tempelcomplex, met onder meer een grot met prachtige wandschilderingen. De monniken verblijven er ook en wij waren getuigen van hun dagelijkse gebedsrituelen, erg indrukwekkend.

De laatste dag aan de kust hebben een uitstapje gemaakt naar de DMZ (demarcatielijn), vanwaar we een blik konden werpen op Noord Korea. Het museum, waar de geschiedenis van de oorlog met Noord Korea wordt uitgebeeld, was zeer de moeite waard.
De laatste 2 etappes vertoefden we weer in het binnenland en hier en daar hebben we nieuwe rustige wegen gevonden. Het zijn pittige etappes, maar mooi fietsen. Het is een gebied niet ver van de DMZ waardoor je veel militaire activiteiten ziet. We fietsten ook langs een nieuw park, het “International Peace Art park” waar kunstenaars zich op het onderwerp oorlog & vrede hebben gestort. Bijzonder.

Thailand van Chiang Mai naar Phuket 2015-2016

Thailand, Chiang Mai, deel 1.

Volg ons dit keer in het land van de glimlach, Thailand! Startpunt: Chiang Mai, eindpunt: Phuket.

Aangekomen in Chiang Mai op Eerste Kerstdag, genieten wij van de faciliteiten in het hotel en maken wij ons klaar voor een fietstocht van bijna 3000 km.

In Chiang Mai is veel te zien: de stad kent honderden fraaie tempels. Een uitstapje naar de Doi Suthep is ook de moeite waard. Vanaf deze berg heb je een fraai uitzicht over de stad.
’s Avonds brengen wij een bezoek aan de levendige Night Bazar in het oostelijke deel van de oude stad. Deze avondmarkt strekt zich uit over meerdere straten.

Omdat onze reis eindigt op Phuket, sturen wij ons verpakkingsmateriaal via het postkantoor in Chiang Mai op naar het postkantoor op Phuket. De doos waarin het opgestuurd moest worden was duurder dan de verzendkosten. Totale kosten: 140 Baht (plm. € 3,50).

Op 1 januari 2016 vertrekken wij naar het noorden, richting Mae Sai, aan de grens met Myanmar (Birma). Tijdens het eerste deel van de reis controleren / vernieuwen wij de fietstocht in Noord-Thailand.

Thailand van Chiang Mai naar Phuket, deel 2.

Voor onze start aan de fietsroute Noord-Thailand, hebben wij nog een bezoek gebracht aan een fietsverhuur bedrijf in Chiang Mai. De fietsen voldoen aan de eisen, goed nieuws dus! Geniet van het gemak dat er een fiets voor u klaar staat op bestemming. Deze is van alle benodigde accessoires voorzien.

Vandaag zijn wij aangekomen in Tha Ton, aan de grens van Myanmar. Het eindpunt van de vijfde etappe. Onze nieuwsgierigheid bracht ons ertoe weer een poging te wagen Myanmar in te fietsen. Het mocht ook dit jaar niet baten. Boeddha schuddebuikt van het lachen!

In Tha Ton staat één van de mooiste tempels van Thailand, de Chedi Kaew. In deze taartvormige tempel staan beelden uit heel Azië, prachtig.

Thailand van Chiang Mai naar Phuket, deel 3.

Ondertussen zijn wij al een weekje onderweg en hebben wij zo’n 400 kilometer per fiets afgelegd. Na een mooie etappe over rustige wegen komen wij aan in Chiang Saen, een historisch plaatsje aan de Mekong Rivier met een overvloed aan prachtige oude tempels!

Tijdens de tocht hiernaartoe zijn wij langs het drielandenpunt Thailand, Laos en Myanmar gefietst, De Gouden Driehoekgenoemd. Dit was vroeger het hart van de opiumhandel. Het Opium Museum is zeker een bezoekje waard.

Wij laten ons dit keer lekker verwennen en verblijven in het Gin’s Maekhong View Resort  & Spa. Wij hebben een mooi uitzicht over de Mekong Rivier en genieten van de gemoedelijke sfeer.

Benieuwd naar wat wij nog allemaal mee gaan maken in Thailand? Blijf ons volgen! 

Thailand van Chiang Mai naar Phuket, deel 4

Wij zijn in Kampaeng Phet en hebben inmiddels al zo’n 1200 km gefietst. Het weer is hier heerlijk. De temperatuur ligt tussen de 25 en 30 graden en wij hebben wind mee. Dat fietst lekker! De Thai zijn heel enthousiast, soms worden wij spontaan omhelsd, lieve mensen. De accommodaties in deze omgeving zijn prettig en wij genieten weer van verrukkelijk Thais eten!

Onderweg naar Kampaeng Phet zijn wij langs het Phayao Lake gefietst waar indrukwekkende witte draken te zien zijn in het water, heeft iets mysterieus zo met de ondergaande zon….

De tocht naar het zuiden langs de rivier de Yom naar Sukhotai was prachtig. Weidse uitzichten over groene rijstvelden, rood-bruine onverharde weggetjes, redelijk vlak ook. Vogels in overvloed hier, reigers en malibu vogels hebben wij gezien!

Eenmaal in Sukhotai genoten wij van een mooie kleurrijke tempel met aangrenzend een beeldentuin. In Sukhotai is genoeg moois het bezoeken waard. Ooit was Sukhotai onderdeel van het Khmer- Rijk, daarna werd het onafhankelijk verklaard en maakte de Thai er een Koninkrijk van. Tegenwoordig is dat het niet meer, het is een stad in een gelijknamige provincie Sukhotai. Dat maakt het niet minder speciaal, je kunt het historisch park bezoeken die de ruïnes van de prachtige Koninkrijk Sukhotai omvat.

Op naar Ayutthaya!

Thailand van Chiang Mai naar Phuket, deel 5

Afgelopen week zijn wij langs de rivieren gefietst van Sukhothai naar Ayutthaya en hebben wij er al 1500 km opzitten. De tocht was prachtig, voornamelijk fietsten wij over kleine paden door dorpen langs de Chao Praya Rivier. In de Chao Praya Rivier vloeit water van de vier grote Noord-Thaise rivieren de Nan, de Yom, de Wang en de Ping. Het water stroomt richting de stad Bangkok en uiteindelijk naar zee. De Chao Praya is de belangrijkste waterweg van het land, die ook wel de levensader van Thailand wordt genoemd. Met bootjes is het mogelijk de rivier over te steken. Onderweg zijn wij veel leuke markten en restaurantjes tegengekomen. Heel gezellig!

Volgende week bereiken wij de kust, maar nu eerst genieten van Ayutthaya, een bijzondere stad. Na de Sukhothai periode was Ayutthaya van 1350 tot 1767 de hoofdstad van Siam.
Rond 1700 had de stad meer dan één miljoen inwoners. Er zijn ook herinneringen aan de Nederlandse VOC, die hier van 1634 tot 1767 een nederzetting had om handel te drijven. Bij de Chao Praya is een plaquette ter herinnering aan de factorij van de VOC. In 1767 werd de stad verwoest door het Birmaanse leger. Het is de moeite waard om de tijd te nemen voor een bezoek aan de historische plaatsen. Je kunt dit uitstekend op de fiets doen.

Tot volgende week!

Thailand van Chiang Mai naar Phuket, deel 6

Na een tocht van drie dagen langs Bangkok door de Wetlands, de zoutpannen en langs de drijvende markten van Damnoen Saduak, zijn wij in Cha-Am aan de kust aangekomen!
Cha-Am ligt op ongeveer 170 km ten zuidwesten van Bangkok. Het is een gezellige badplaats met het langste zandstrand van Thailand! In de weekenden en tijdens schoolvakanties is het erg in trek bij de Thaise bevolking, veelal komende uit Bangkok. Wij zijn er op een zaterdagavond. Dat betekent drukte en live muziek. Geniet ook  van de heerlijke visspecialiteiten!

Na een aangenaam verblijf in Cha-Am zijn wij naar Hua Hin gefietst. De volgende badplaats, hier gericht op westerlingen. Een bezoek aan het voormalige Railway Hotel (thans Sofitel) mag niet ontbreken. Hier werden opnamen gemaakt voor de film The Killing Fields. In Hua Hin vind je ook een goede nightmarket.

Wij hebben nu bijna 1900 km gefietst en vervolgen onze tocht zuidwaarts langs de oostkust. Nog ruim 300 km en dan steken wij over naar de westkust, via het smalste gedeelte van Thailand! Hier fietsen wij door de mangroven en langs Nationale Parken naar Phuket.

Thailand van Chiang Mai naar Phuket – Deel 7

Wij fietsen nu een week langs de oostkust van Thailand en genieten volop van de mooie uitzichten over zee tijdens het fietsen! Ook hier komen wij leuke Thaise koeien tegen. Wij zijn de 417 treden van de Khao Chong Krajok opgeklommen en hebben de zon zien ondergaan boven Myanmar, fascinerend.

Onderweg verblijven wij in leuke vissersdorpen, vandaag in Ban Bang Boet. Op de foto kun je een Thaise dame zien die in een gigantische kuip met visjes staat, grappig om te zien. In het dorp is Chinees Nieuwjaar luidruchtig gevierd, met veel lekker eten. Happy New Year!

De kust is mooi, lekker relaxed en heeft de ons bekende Thaise gezelligheid. Wij zijn nu wel erg benieuwd naar de schoonheid van de westkust, daar zullen wij aankomende week naartoe fietsen. Kijken er nu al naar uit om de prachtige Mangroven te mogen bewonderen. Onderhand hebben wij al 2200 kilometer in de benen zitten, gelukkig hebben wij er nog genoeg te gaan!

Thailand van Chiang Mai naar Phuket – deel 8

Na weer een weekje fietsen zijn wij overgestoken van de oostkust naar de westkust van Thailand. Wat een pracht en praal.

Wij fietsen hier door het Laem Son National Park, genietend van het fietsen langs de Mangrove en door het imposante oerwoud. Naast fietsen, is een boottochtje door de Mangrove of naar een onbewoond eiland ook erg bijzonder om te beleven. Zoveel verschillende dieren wonen in dit park, je kijkt je ogen uit.

Het Thais-Nederlands project Runs ’N Roses is ook een bezoekje waard. Deze ECO-tourism organisatie heeft een schooltje gebouwd op hun terrein voor gehandicapte kinderen uit de omgeving. Zij ondersteunen het Thai Child Development Foundation. Hier kun je overnachten, midden in de prachtige natuur! Je kunt ook voor accommodatie dichterbij zee kiezen, het is hier allemaal mooi. Als fietser ben je zeer welkom.

Wij hoorden dat er in Nederland wat sneeuw is gevallen, nu is het hier zo’n 35 graden, soms zelfs meer, warm maar goed te doen op de fiets!

Dan te bedenken dat wij nog maar een weekje te gaan hebben….. jammer!

Thailand van Chiang Mai naar Phuket – deel 9

Het is volbracht!

Na 2900 km hebben wij Phuket bereikt. Het was een voorspoedige reis. Wat zijn wij blij met de diverse nieuwe delen in vele etappes. De route gaat nu nog meer over kleine rustige wegen.

Het was een prachtige tocht door heuvels en dalen, langs rivieren en zeeën, door steden en door dorpen. Wij zijn zuidwaarts de hitte in gefietst, begeleid door oproepen tot gebed vanaf de moskeeën. Vijfendertig graden en meer was de laatste weken heel normaal. Gelukkig wachtte ons doorgaans een zee of een zwembad. Op de foto’s zien jullie alle prachtige flora en fauna die wij hebben gezien.

Onderweg zijn wij meerdere fietsers tegengekomen. Dit leidde tot leuke gesprekken. Ook hebben wij van noord naar zuid oude bekenden opgezocht. Vaak hartverwarmende ontmoetingen.

Het fietsen is perfect gegaan, nog geen lekke band. Heerlijk.

Al met al een succesvolle reis. Op naar huis.

Vietnam-Laos-Thailand: van Hanoi naar Bangkok 2015

Van Hanoi, via Laos, naar Thailand, deel 1.
Onderweg op de fiets kom je wel eens dingen tegen die je niet direct herkent. Wij kwamen deze man tegen die iets liet drogen in de zon. Het ruikt naar postelein, of is het misschien tabak?

Van Hanoi, via Laos, naar Thailand, deel 2.
Goedenavond, ook onze dag zit er weer op! Wij hebben een nieuwe etappe van 100km in 2 delen geknipt en zitten nu in fantastisch guesthouse in Ban Nahin (Laos). Dat is op de weg naar de Konglor Caves. Vanmiddag hebben wij een uitstapje gemaakt naar de watervallen hier in de buurt.
Nu genieten van het prachtige uitzicht. Vanavond bakken ze frietjes voor ons, echt een feestje hier.

Van Hanoi, via Laos, naar Thailand, deel 3.
Er is zoveel moois in Laos! Wij zijn alweer gearriveerd in Pakse. Wij zijn vlakbij de grens met Thailand, waar we de fietsroute ‘De Smaragden Driehoek’ oppakken richting Bangkok.

Van Hanoi, via Laos, naar Thailand, deel 4.
Het einde van onze reis nadert. Wij zijn alweer een week in het mooie en vriendelijke Thailand.
Na een verblijf in het mooie en comfortabele Ban Kruat Garden Resort, maken wij een dagtochtje naar twee Khmer-tempels Prasat Muang Tam en Phanom Rung.
Beide tempels zijn gebouwd als Hindoe-tempel. Phanom Rung geldt als de best gerestaureerde Khmer-tempel van Azië. Deze tempel was gewijd aan god Shiva. Dit uitstapje is zéér de moeite waard.
Bezoek deze tempel tijdens onze reis ‘De Smaragden Driehoek‘.


Van Hanoi, via Laos, naar Thailand, deel 5.
De laatste twee fietsdagen van de reis waren de kers op de taart! Prachtige etappes tussen palmbomen, langs viskwekerijen, groene rijstvelden en eindigen bij een Ganesh tempel, de roze olifant!
Totale afstand van Kunming naar Bangkok: 3000 km. Wij hebben genoten. Bedankt voor het volgen!

Heb jij ook zo genoten?! Meld je nu aan voor meer informatie over deze prachtige fietsreizen (info@awol.nl). In januari sturen wij jou een persoonlijke e-mail.

De volgende fietsers die graag hun ervaringen willen delen, vertrekken op 24 december naar de oude historische stad Chiang Mai in het noorden van Thailand. Houd onze website in de gaten!

"De Ontdekking": van Kunming (China) naar Hanoi (Vietnam) 2015

Van Kunming naar Hanoi, deel 1.
Een klim van 1300 naar 1950 meter wordt beloond door een spectaculaire afdaling van 35 km naar de Rode rivier.
Wij genieten van prachtige vergezichten en schitterende bamboebossen.

Van Kunming naar Hanoi, deel 2.
De beroemde rijstterrassen van Yuanyang, met 12.000 hectare aan cultuur. Deze terrassen zijn door boeren in de loop van duizenden jaren uitgewonnen in de steile hellingen van de bergen. Men zegt tot wel 3000 niveaus. Vanuit het stadje Yuangyang kun je een uitstapje maken met een tuktuk of andere taxi 30 km en 1000 hm naar de terrassen (of fietsen natuurlijk).
Yuanyang ligt ten zuidoosten van Kunming. Het is een plek die nog niet door het massatoerisme bedolven is.

Van Kunming naar Hanoi, deel 3.
Fietspech in Azië, ook wij maken dit mee!
Zo breekt de trapas af van één van onze fietsen. Wij laten z.s.m. een nieuwe trapas opsturen vanuit Nederland en door niet al teveel kracht op de pedalen te zetten kunnen wij onze tocht vervolgen. Onderweg heeft een aardige man bij een steenfabriekje het afgebroken stuk eraan gelast. Bij aankomst in Hanoi fietsen we langs een prachtige fietsenzaak en 15 minuten later zit er een nieuwe as op de fiets! Ondertussen ligt het pakketje al een paar dagen bij de douane op Hanoi Airport…..bij ontvangst hiervan houden we deze maar als reserve.

Van Kunming naar Hanoi, deel 4.
Azië is geliefd bij vele reizigers door de ongekende gastvrijheid en vriendelijkheid van de bevolking. O.a. de bijzondere ontmoetingen onderweg maken een fietsreis door Azië fantastisch!
Wij stoppen even langs de weg om wat te drinken en worden begroet door deze kanjers. Ze willen graag op de foto.