trainen-voor- een-fietsvakantie

Trainen voor een fietsvakantie: dit zijn de tips!

Een goede voorbereiding is erg belangrijk wanneer jij op fietsvakantie gaat. Door van tevoren te trainen, vermindert de kans op blessures, kom je niet voor onaangename verrassingen te staan en leg je alle afstanden moeiteloos af. Dit betekent dus meer genieten en minder zorgen over je uithoudingsvermogen.

Maak kilometers

Wanneer je op fietsvakantie gaat, leg je heel wat kilometers af. Wanneer jij iedere dag een aantal kilometer fietst naar je werk en weer terug, hoef jij minder intensief te trainen dan wanneer je nooit op de fiets gaat. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel kilometer jij aflegt tijdens je reis. Het is belangrijk om niet in één keer teveel kilometers te fietsen tijdens je training. Bouw het rustig op. Zo geef je jouw lichaam de tijd om te wennen aan het fietsen van lange afstanden. Wanneer je onvoldoende traint, word je tijdens je reis sneller vermoeid en krijg je veel last van spier- en gewrichtspijn.

Voorkom blessures door te trainen voor een fietsvakantie

Om blessures te voorkomen, is het belangrijk om je stuur in de juiste positie te plaatsen. Zet je jouw stuur te hoog, dan kun je tijdens of na het fietsen pijn ervaren. Een te laag stuur zorgt voor dezelfde klachten. Wanneer je voelt dat je schouders te veel naar voren hangen tijdens het fietsen, kun je het beste kiezen voor een korte stuurpen.

Bij lange ritten, koud weer of vermoeidheid is een goede warming-up cruciaal. Zo warm jij jouw spieren op, train je effectiever en heb je minder kans op blessures. Tijdens een warming-up fiets je eerst rustig. Na ongeveer tien minuten kun je jouw tempo versnellen.

Naast de stand van je stuur en een goede warming-up is ook jouw zadelkeuze belangrijk bij het voorkomen van blessures. Een te zacht zadel kan op termijn, vooral bij lange ritten, zorgen voor een verkeerde zithouding. Kies daarom voor een hard en smal zadel dat wat tegendruk geeft. Ervaar je nog steeds zadelpijn? Zet je zadel dan wat lager.

Train op verschillende ondergronden

Wat de meeste mensen vergeten, is dat de ondergrond waar je tijdens een fietsvakantie overheen rijdt niet altijd even fijn fietst. Asfalt fietst natuurlijk lekker weg, maar er zijn genoeg wegen in het buitenland die slecht zijn. Zo kan het voorkomen dat je kilometers over een grindpad moet fietsen of misschien wel over kiezelstenen. Daarom is het belangrijk om uit te zoeken welke wegen jij allemaal tegen kunt komen onderweg, en je daar vervolgens op voor te bereiden. Ga in je omgeving eens op zoek naar een soortgelijke weg. Zo kun je jezelf goed voorbereiden op dat wat komt.

Gebruik een crosstrainer

Is het slecht weer buiten, maar wil je toch van tevoren goed trainen voor je op reis gaat? Zoek dan een paar keer per week de spinningbike op in de sportschool. Een spinningbike kun je instellen naar jouw wensen. Van snelheid tot kracht. Ideaal dus wanneer jij bijvoorbeeld door de bergen gaat fietsen!

Met deze tips in je achterhoofd is het tijd om te trainen voor een fietsvakantie. Luister goed naar je lichaam en doe het rustiger aan wanneer je merkt dat je een adempauze nodig hebt.