Van Chiang Mai naar Ayutthaya en van Ayutthaya naar Hua Hin.

Ik zal ons even voorstellen: wij zijn Ted en Wies en fietsen voor de 5e keer met Asian Way Of Life.

1e route van Chiang Mai naar Ayutthaya

Zaterdag 16 december aangekomen in Chiang Mai, je verwacht dat er iemand staat met een bordje Mr en Mrs Eskes. Maar helaas, na een tijdje de agent gebeld. Vervolgens werd het  direct geregeld. Fijn om te ervaren dat je echt op ze kan terugvallen. Heerlijk 3 dagen in Chiang Mai weer even voelen en ervaren wat Thailand is, de warmte, het eten de geurtjes en kleurtjes zeggen wij altijd. Bewust gekozen voor een route met niet te veel klimmen, dus onze 1e fietsdag op pad, een korte tocht. Ik moet even zeggen dat we de eerste 324 km al met een andere tocht in tegenovergestelde richting hebben gefietst. Toch was er soms herkenning na 12 jaar en soms voelde het helemaal nieuw. Ervaren is toch het moment. Zo ervaarde ik het als vervelend om af te dalen in alle S-bochten met veel vrachtverkeer, terwijl Ted zo naar beneden zoeft. Ook in een hotel aankomen waar je een herinnering aan hebt en toen luxe vond, nu de enige gast bent en het een sobere indruk maakt. Maar dat doet niets af aan het plezier waarmee je hier fietst, genieten van de natuur en cultuur. Zelf je

avontuur aangaan met alles wat je tegen komt en je altijd weer verbazen over de devotie van de Thai bij een tempel of monnik.  Het bijzondere aan een reiziger zijn in een land anders dan waar ons leven vanzelfsprekend is, is het onvoorspelbare, je weet niet wat er komt.  Onderhandelen om je 10 km omhoog te laten brengen want we willen een zware klim overbruggen. Wat zelfs met weinig woorden lukt. Overleggen dat je vegetarisch wil eten, valt niet altijd mee maar lukt wel.

  • Facebook
  • Twitter
Prachtige tochten gereden, veel in rust maar soms ook door drukte. Dag 6 waren we in Old Sukhothai, hier nemen we een extra dag om te genieten van de overblijfselen van de 1e hoofdstad van Siam. Een heerlijk resort midden in de oude stad. Veel ruïnes en historische gebouwen gezien, maar ook een stuk drukker met toerisme. Toch heeft dat ook wat in zo’n oude stad, dat niet alleen de buitenlander maar ook de Thai geïnteresseerd is in de oude cultuur. Na Sukhothai begint voor ons de nieuw uitdaging, hier komen we op onbekend terrein. Weer indrukken op doen en ieder dorp heeft zijn eigenheid en tempels zie je overal. De natuur met zijn kleurige bloemen, de trossen bananen aan de boom en de dorpswinkeltjes voor water. Drukke wegen met bij een benzinepompstation een koffiepauze bij Amazon. Je ruikt overal de kookpotten of roosters met eten, stalletjes met fruit, verhongeren hoef je niet onderweg. Bananen en kokosnoten plantages en niet te vergeten de cassave, vrachtwagens volgeladen met suikerriet, duidelijk oogsttijd. We passeren regelmatig dorpjes en in een van die dorpjes werden we aangesproken door een keurige man, hij nodigde ons uit bij hem een kopje koffie te komen drinken, erg aardig en wij Hollanders verzot op koffie zeiden ja. Toen ik dit verhaal deelde met mijn familie vertelde een zus die deze route 14 jaar geleden ook heeft gereden, dat zij ook uitgenodigd waren door een piloot, foto’s over en weer versturen en ja hoor het was dezelfde piloot. Dus ik denk dat er misschien heel wat meer fietsers met een AWOL-route daar zijn uitgenodigd, wij vonden het erg komisch. Zo zijn er veel ontmoetingen die een plekje in de reis innemen.  Zo zijn we af en toe verrast door de hotels en resorts waar we overnachten, maar zetten we ook weleens oogkleppen op. Ach, dan is het voor een nacht dak boven ons hoofd en een bed en morgen weer verder. Zo hebben we ook weleens een afslag over het hoofd gezien en kwamen we midden in een weg vol blubber terecht na een dag regen, dan is het even slikken omdat niet alleen je fiets heel blubberig wordt maar ook jij zelf. Later lach je er weer om, dat is hetzelfde met de gaten in de weg, slalom er maar omheen en later waardeer je het asfalt weer. De rivier de Ping soms smal dan weer breed, hier fietsen we regelmatig langs tot we op een punt komen en er 4 rivieren samenvloeien in de Chao Praya. Iedere avond kun je genieten van de avondmarkt met zijn kleurrijke producten en eten.

  • Facebook
  • Twitter
In een stad sta je altijd weer versteld van de levendigheid in de ochtend en de avonduren, maar dat zijn ook van die geniet momenten met veel activiteit wat juist het land zo indrukwekkend maakt. Zo kwamen we na 1 rustdag en 12 dagen fietsen dagen aan in Ayutthaya. Nog 2 extra dagen blijven we in de stad om veel oude historische plekken te bekijken. Het is echt de moeite waard, er is veel te zien, zo eindigt onze 1e route en begint de 2e.

 

2e route van Ayutthaya naar Hua Hin

We begonnen na een paar rustdagen met een pittige 94 kilometers. Er was veel te zien, eindeloos veel rijstvelden. Veel werkplaatsen onderweg maar ook rijstfabrieken. In het weekend zie je ook veel Thaise racefietsers of op de mountainbike. Het was een rustige tocht ondanks de kilometers, tot je op een punt komt waar je een U-bocht moet maken over een drukke weg, we durfden het niet aan. We besloten een stuk terug te gaan en de bagage van de fietsen af te halen, de fietsen op te tillen over een loopbrug zo naar de andere kant. Je bent moe aan het einde van de dag en kiest voor veiligheid.  

Morgen weer zo’n lange tocht en die begon druk, als er veel scholen aan zo’n weg staan heb je voor 8 uur veel verkeer. Later werd het rustiger, veel land en tuinbouw en viskwekerijen en irrigatiekanalen in dit gebied, zo kwamen we aan in Ban Tha Rua, waar een drukke markt was en we de aanleg van de beruchte Birma spoorlijn zagen. Het laatste stuk fiets je langs de River Kwai, langs een hele grote Chinese begraafplaats. Je komt aan bij de brug over de River Kwai en fietst Kanchanaburi binnen. Een drukke stad met druk verkeer. Morgen nemen we hier weer een vrije dag om de Historie van de stad te zien, indrukwekkend hoor. De brug, spoorlijn en erebegraafplaats, dat zijn de sporen van een niet zo mooi verleden. De volgende dag moeten we weer een stuk terug langs dezelfde weg, geeft niet want we zien weer andere dingen. Het Karstgebergte gaat de achtergrond bepalen en veel tempels boven op een berg, het blijft mooi.

  • Facebook
  • Twitter
Vanaf nu hebben we besloten wat kortere routes te maken, er zijn meer overnachtingsmogelijkheden onderweg. We waren dan ook al vroeg in ons volgende hotel, dan de volgende dag maar 30 km naar de Drijvende markten. Vroeg op pad om op tijd de markt te bezoeken dat was maar goed ook, na 1 uur begon de 1e toeristenbus zijn lading te lossen en nog geen uur later stond de parkeerplaats vol. Wij besloten daar niet te blijven en nog een stukje door te rijden en na 11 km een prachtig resort aan de rivier een bungalow tussen het groen. De volgende dag verkeerd gereden, de weg gevraagd aan de toeristenpolitie, maar die stonden erbij en keken ernaar. Weer terug, bij de verkeerde tempel afgeslagen, na een tijdje de weg gevraagd, wij dachten de weg heeft een nummer dus het zal niet moeilijk zijn.

Een vriendelijke Thai reed ons voor en bracht ons naar de plek waar we al hadden gestaan bij de toeristenpolitie. De man vriendelijk bedankt. Eerst maar eens kijken of we koffie konden krijgen, dat lukte want er was een drukke weg. Uiteindelijk door de cafeïne gingen we weer helder denken en zagen eindelijk onze fout. Voor de 4e keer dezelfde brug over, we hadden 16 km te veel gereden, maar we hadden de route weer. Een prachtige route, veel geluid van het hakken van kokosnoten om later tot stroop verwerkt te worden. De volgende etappe bood veel khlongs en wetlands, maar ook een ander bevolking, deels Islamitisch en Moskeeën in een land vol tempels.  Die avond bezochten we een avondmarkt en de apen waren overal eten aan het vergaren. Het landschap veranderd nu steeds. Het Karstgebergte ga je achter je laten, je gaat richting zee. Wij kozen om het stukje langs de zee rustig aan te doen, omdat we onze dagen vol wilde maken met korte tochtjes en de middag aan zee. Genoten van een paar dagen zee, overdenkend wat de reis ons allemaal bracht. Veel, heel veel wat je meeneemt aan ervaringen en ontmoetingen die je reis mooi en bijzonder maken. Je bent dankbaar dat na 1505 km alles goed is gegaan. De fietsen laten inpakken en de terugreis was goed geregeld.  Een prachtige reis, we komen weer anders thuis dan we vertrokken. Dat is het mooie van reiziger zijn.

  • Facebook
  • Twitter