Reisverslag China, Vietnam, Laos en Thailand

 

CARLA en JELLE

 

 

Wat een reis! En wat een variatie: negen weken door vier landen in Zuid Oost Azië: China, Vietnam, Laos en Thailand. We fietsen van 16 januari tot en met 19 maart 2017 de route van Kunming naar Bangkok.

China: vooraf voor ons de grote onbekende van deze reis. We starten in Kunming, een vriendelijke miljoenenstad met warenhuizen, waar de Bijenkorf bij verbleekt. Alles is hier te koop, de stad is redelijk groen met mooie parken en komt modern over. Tegelijkertijd heerst er ook een onmiskenbaar Aziatische sfeer. Al snel blijkt dat we ons “point it”-boekje niet voor niets hebben meegenomen. Vrijwel niemand spreekt Engels en van een vertaalapp kunnen we geen gebruik maken. Geen enkele door Google ondersteunde app doet het hier.

Het verkeer rijdt hier rechts en daarmee heb je gelijk de enige overeenkomst met Nederland te pakken. Het recht van de grootste heerst hier. Dus vrachtwagens en bussen gaan altijd voor, dan de andere auto’s, vervolgens motors, scooters, brommers en allerhande karretjes die van alles vervoeren, meestal met drie wielen en een pruttelmotortje. En dan komen wij aan bod. Je moet dus niet denken als je rechtdoor fietst, dat je dan voorrang hebt op afslaand gemotoriseerd verkeer, echt niet, ze snijden je zo af en ook als ze uit een uitrit komen of achteruit rijden: geen probleem ze pakken gewoon voorrang. Dit lijkt chaotisch en dat is het ook wel een beetje, maar als je het doorhebt en geconcentreerd blijft, is er geen probleem. Wij als fietsers hebben wel voorrang op voetgangers. Zebrapaden zijn hier wel op de weg getekend, maar lijken zuiver cosmetisch: niemand trekt zich er iets van aan. Scooters zijn hier in ruime mate aanwezig, echter ze vallen niet zo op omdat ze grotendeels elektrisch zijn en dus geen lawaai produceren. Zodra je het stadse gebied uit bent, wordt het een stuk rustiger en de verdere route door Yunnan rijden we grotendeels over verkeersarme wegen. Dit deel van China is bepaald niet vlak. Er moet veel worden geklommen en gedaald met als absolute hoogtepunt de geweldige 40 km lange afdaling in etappe 05: van 1950 m tot 235 m naar de Rode Rivier. Je voelt het per 100 m dalen warmer worden! 

 

China heeft ons verrast, soms onaangenaam (troep langs de weg, armoede, stof, vieze metaalindustrie, enorme taalbarrière, kapot gereden wegen, rochelende en spugende mannen) maar meestentijds aangenaam. Prachtige natuur, heel behulpzame mensen die je lekker je eigen gang laten gaan, mooi geasfalteerde stille bergpassen, heerlijk en spotgoedkoop eten, prachtige Unesco werelderfgoed rijstterrassen en kleurrijke markten. Het weer was in de bergen overdag rond de 18°C na de afdaling rond de 24°C prima fietsweer! En we hebben het Chinees nieuwjaar meegemaakt: met enorm veel vuurwerk is 28 januari het jaar van de haan ingeluid.

 

Vietnam: op 1 februari steken we de grens over van China naar Vietnam. Wat direct opvalt, is dat de Vietnamese bevolking veel extraverter is. We worden onophoudelijk enthousiast begroet en als we langs een school rijden, die op dat moment net uitgaat, is het helemaal raak. We worden dan honderden meters begeleid door rennende, fietsende en brommer rijdende kinderen. Er zijn hier sowieso veel meer kinderen dan in China, waar de één kind politiek nog hoogtij viert. In Noord Vietnam rijden we vaak langs en dwars door rijstvelden, waar op dat moment veel reuring is. Het land wordt geprepareerd, veelal met buffels of er wordt al geplant: een arbeidsintensief werkje. Het prijsniveau ligt nog lager dan in China. Een gemiddelde overnachting kost voor ons samen tussen de  € 8,- en € 12,-

 

Wat ons ook opvalt in Vietnam, naast het feit dat het bijna de gehele periode dat wij er zijn bewolkt is, is dat het erg druk is en dat het nogal een lawaai is op straat: wie toetert pakt voorrang en dus toetert iedereen! Daarnaast zijn ze gek zijn op karaoke. Menige avond hebben we om in te kunnen slapen onze oordopjes nodig gehad. Tussen de middag zijn we verslaafd geraakt aan noodles soup (pho bo). Daar fiets je heel goed op en is overal te koop. We fietsen regelmatig met een prachtig zicht op het Karstgebergte. Het hoogtepunt van het Vietnamdeel is voor ons het bezoek aan Hanoi. Wat een leuke gekke mierenhoop en wat een ontelbare hoeveelheid brommertjes. Het was een belevenis om daar naartoe te fietsen: go with the flow!

 

Laos: om in Laos te komen, moet er eerst stevig geklommen worden. De grensovergang ligt namelijk boven op een pass. Er is nauwelijks ander verkeer, alleen een paar grote vrachtwagens die containers vervoeren kruipen net als wij omhoog. Na 22 km klimmen bereiken we in zwaar bewolkt weer de grens. Het is even zoeken tussen alle vrachtwagens waar we precies moeten zijn. De weg hierboven is totaal kapot gereden en er staan grote plassen in de kuilen. Als de formaliteiten afgerond zijn (voor Laos kan je niet zoals voor Vietnam en China in Nederland al een visum regelen, dat moet daar ter plekke allemaal gebeuren) blijkt het als we buiten komen inmiddels flink te regenen. Dus voor de eerste (en naar later blijkt ook de laatste) keer deze reis trekken we onze regenpakken aan. De afdaling is mooi met zicht op watervallen, maar ook koud en door de natte weg moeten we het voorzichtig aan doen. Na 20 kilometer wordt het droog en na nog 4 km schijnt de zon. Die is gedurende ons hele verblijf in Laos uitbundig blijven schijnen. Wat een verschil met Vietnam. In Laos bevinden we ons echt in een hele andere wereld. Was in Vietnam groen de hoofdkleur, in Laos is geel prominent aanwezig. Het is hier warm en droog en er is ruimte en leegte. En het is arm. We zien menig gehucht waar mensen in houten paalwoningen wonen. Overal loopt vee vrij rond, ook op de weg. De elektriciteit valt wel eens uit, ATM’s zijn nogal eens leeg als we Laotiaanse kippen willen pinnen, maar ach, verder is het heel relaxed hier. Naast asfalt rijden we ook op gravelwegen. We wanen ons dan alleen op de wereld. Het Laotiaanse schrift is voor ons onleesbaar, gelukkig staat op de borden alles ook in het Engels. We kunnen hier sowieso iets beter uit de voeten met Engels dan in Vietnam en zeker beter dan in China. De mensen zijn hier heel vriendelijk, de hele dag door worden we begroet met “Sabaidee”, maar de sfeer is iets minder uitbundig dan in Vietnam. Een contrast met het over het algemeen droge land waar we doorheen fietsen is het Bolaven Plateau met zijn watervallen.  

Thailand: het laatste land van deze reis. Na de grens moeten we direct ons koppie erbij houden, want in Thailand rijdt het verkeer links. Onmiddellijk vallen de alom aanwezige rouwuitingen aan de vorig jaar overleden koning op. Overal staan metershoge portretten met zwart-witte rouwlinten erom heen gedrapeerd. Verder merken we niets van een bedrukte stemming. Er is veel kleur te zien op straat en er zijn veel bloemen. Hoewel er in dit deel van Thailand niet zo heel veel westerse toeristen zijn, is het goed merkbaar dat men hier wel gewend is om met toeristen om te gaan. De hotels zijn over het algemeen goed en we kunnen voor het eerst deze reis onze zwemkleding gebruiken. Dat is wel heel erg lekker, want ’s middags is de temperatuur dusdanig hoog, dat er niets anders op zit dan in het water te plonzen of onder de airco te gaan zitten. We houden een ritme aan van heel vroeg in de ochtend starten, zodat we voor het heetst van de dag over zijn. We rijden voornamelijk over rustige weggetjes in landbouwgebied en we zien onderweg veel (soms flink kitscherige) tempelcomplexen. Het fietsen in dit deel is niet zwaar. Op een paar licht heuvelige etappes na is het redelijk vlak. We zien in zuidelijke richting wel de indrukwekkende heuvels van Cambodja liggen. De kleine weggetjes kunnen we volhouden tot vlak bij de voorsteden van Bangkok.

Samenvattend kijken wij terug op een zeer gevarieerde fietsreis. Door de grote verschillen tussen de landen lijkt het of we vier keer een nieuwe reis starten. Niet alleen qua munteenheid en taal, maar ook wat betreft sfeer en natuur is er volop verschil. Als je klimmen niet schuwt en minstens acht weken de tijd hebt, dan is deze reis zeer zeker een aanrader.

 

Carla en Jelle

 

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Facebook
  • Twitter
  • Facebook
  • Twitter
  • Facebook
  • Twitter