Maleisië van Kota Bharu naar Singapore

HENK

  • Facebook
  • Twitter
Nee, niet alleen voorover gebogen liggen op het stuur of een berg beklimmen die de hoogste berg van Nederland ver te boven gaat. Ook niet alleen een vlak fietstochtje, zoals je dit in Nederland gewend bent in vaak sterk wisselende weersomstandigheden in een voor jou wel mooi, maar al redelijk bekend landschap. We wilden gewoon wat anders tijdens de vakantie, maar wel met de fiets.
Het werd Maleisië, fietsen in een tropisch land. Fietsen in een ander werelddeel. Fietsen in een land met een heel eigen levenswijze, andere gewoonten en een andere cultuur. Een geweldige ervaring! Het werd een reis waarbij inspanning, intensief in contact komen met de bevolking, genieten van de natuur en gezelligheid hand in hand gingen.Waarom in Maleisië? De Aziatische landen zijn mensvriendelijk en betrouwbaar. Bovendien was het daar niet de regentijd en de route qua zwaarte voor ons vieren haalbaar en goed te fietsen op een goede trekking fiets.Wij hebben de reis met z’n vieren gemaakt, waarvan er 2 VOEK-leden zijn: Erna en Arend Vruggink, Henk en Marianne Bokkers. Onze voorbereidingen bestonden uit het inlezen en laten informeren door ervaren wereldfietsers. Het materiaal werd aangeschaft en op orde gebracht. Veel informatie en een uitvoerige routebeschrijving kregen we van “Asian Way Of Life” uit Amersfoort. De routebeschrijving bestaat uit dagtrips van tussen de 60 en 90 kilometer met beschrijvingen van wat je onderweg tegenkomt, praktische tips en overnachtingsmogelijkheden. Het routeschema ligt niet vast en kun je naar eigen goeddunken samenstellen. Voor ons betekende het dat we de vierweekse reis moesten inkorten naar 3 weken, omdat we simpelweg niet meer tijd hadden.Het inpakken van de fietsen in dozen kost wat tijd, het totale gewicht kwam iets boven het maximale toegestane, wat bijbetalen betekende. Na een 16 uur durende vliegreis kwamen we aan in noord-oost Maleisië, vlak bij de Thaise grens in Kota Bharu. De tropische hitte valt als een deken op je en dus is 2 dagen wennen aan de Zuid-Chinese zee een prima idee.Onze fietsroute begon door het binnenland waar we geen toeristen tegenkwamen. We waren een opvallende verschijning. Onderweg werden we dan ook van alle kanten welkom geheten en aangemoedigd. In dit moslimland kregen vrouwelijke fietsers in korte broek ook de nodige aandacht. De mensen waren ook erg geïnteresseerd in onze fietsen en vooral in de kilometerteller. Veel mensen vroegen ons waar we vandaan kwamen en waar we naar toe gingen: naar Singapore.

Fietsen in de tropen betekent enorm zweten. De sauna is er niets bij. Dus werd er elke rit zo’n 4 liter water per persoon gedronken. Onderweg kom je talloze stalletjes tegen waar eten en drinken te koop is. We sliepen in kleine hotelletjes of chaletjes. Soms heel mooi en schoon, soms erg basic.

Onderweg fiets je op redelijke wegen door vlak en soms bergachtig gebied (stukken tot 12%), plantages, oerwoud, kampongs en een deel langs de kust. Eenmaal moesten we met 2 motorbootjes anderhalf uur door kreken en de jungle varen om bij een slaapplaats te komen. Talloze apen, grote leguanen, vogels kruisten onze wegen. Elke dag hadden we weer intensief contact met de bevolking. Het fietsen daar voldeed dan ook zeker aan onze verwachtingen!

  • Facebook
  • Twitter

Aan het eind hebben we nog een paar dagen in chaletjes op het strand van een eiland doorgebracht om te relaxen en onder meer prachtig te snorkelen.

We beëindigden onze reis met een bezoek aan Singapore. Allereerst daar met de fiets naar het vliegveld om de fietsen weer in te pakken. Anderhalve dag hebben we rondgezworven in dit bijzondere, schone, mondaine en rijk “landje”. Erg in contrast met datgene wat we in Maleisië hadden gezien. Maar toch zeker de moeite waard.

Als je de kans krijgt om te fietsen in een andere cultuur. Zeker doen. Een aanrader!